• Aktualności
  • Historia
  • Struktura katedry
    • prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska
    • dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM
    • dr hab. Urszula Bartnikowska, prof. UWM
    • dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM
    • dr hab. Beata Antoszewska
    • dr Iwona Myśliwczyk
    • dr Marta Wójcik
    • dr Katarzyna Ćwirynkało
    • dr Agnieszka Żywanowska
    • mgr Agnieszka Nowakowska
    • mgr Anna Bernacka
    • mgr Wioletta Stęczniewska
  • Problematyka badawcza
  • Kierunki kształcenia
  • Dyżury pracowników
  • Publikacje
23 Wrz 2015

Napisane: 01 styczeń 1970.

      prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska

 

Profesor zwyczajny, Pedagog specjalny – tyflopedagog i logopeda. Zainteresowania badawcze oscylują w obszarach związanych z edukacją i rehabilitacją, wspomaganiem rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem, słuchem, niepełnosprawnością złożoną i/lub sprzężoną, szczególnie z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku; kształceniem kompetencji komunikacyjnych u dzieci z wadami i zaburzeniami mowy; alternatywnymi metodami komunikacji u osób głuchoniewidomych; podmiotowością, autonomią, kreatywnością, rozwijaniem aktywności twórczej ludzi z równoczesnymi wadami słuchu i wzroku; diagnozą, terapią pedagogiczną głuchoniewidomych dzieci; kompetencjami zawodowymi i osobowościowymi specjalistów pracujących z jednostkami z wielozakresowymi niepełnosprawnościami; socjalizacją i przygotowaniem do życia człowieka z zaburzeniami złożonymi; znaczeniem utylitarnym – wsparciem społecznym osób z niepełnosprawnością oraz środowisk ich życia i wychowania.

Promotor 60 prac licencjackich; 500 magisterskich; 200 prac na studiach podyplomowych, 2 prac doktorskich. Autorka 2 dzienników dla systemu edukacji: dziennik zajęć logopedycznych indywidualnych oraz dziennik zajęć grupowych logopedycznych i korekcyjno-kompensacyjnych, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2008.  Udział w konferencjach: 144, w tym 6 zagranicznych. Członek Zespołu Roboczego Pedagogiki Specjalnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk (przewodnicząca Zespołu ds. Etyki w Pedagogice Specjalnej działającego w ramach Zespołu Roboczego Pedagogiki Specjalnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk).

Działalność organizacyjna:1994-2000: kierownik Podyplomowego Studium Oligofrenopedagogiki; 29.09.2000-15.05.2002: pełnomocnik Rektora UWM w Olsztynie do Spraw Niepełnosprawnych Studentów; 01.10.1999-01.10.2002: członek Rady Wydziału Pedagogiki i Wychowania Artystycznego UWM w Olsztynie; Pełnomocnik Dziekana Wydziału Nauk Społecznych i Sztuki do spraw Dydaktycznych – od listopada 2004 do 30.09.2005; 01.10.2004-30.09.2005: kierownik Katedry Pedagogiki w Wyższej Szkole Informatyki i Ekonomii TWP w Olsztynie, Wydział Zamiejscowy w Kętrzynie; 01.10.2005-16.10.2006: prodziekan Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych w Olsztynie, WSP TWP w Warszawie; 01.10.2005-30.09.2006: kierownik Studiów Doktoranckich na Wydziale Nauk Społecznych i Sztuki UWM w Olsztynie; od 01.12.2008 do 30.092013: kierownik Katedry Pedagogiki Specjalnej, Wydział Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu.   
Nagrody i wyróżnienia: 1992 (I stopnia), 1997 (II stopnia) - nagrody Rektora Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie za osiągnięcia naukowe; 2000 i 2004 – nagrody Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (II stopnia) za osiągnięcia naukowe; 2001 - Złota Odznaka Honorowa Polskiego Związku Niewidomych; 2006 Srebrny Krzyż Zasługi; nagroda Rektora UMK drugiego stopnia 2011 r. za publikację „Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny)”, Wydawnictwo UMK, Toruń 2010; nagroda Rektora UMK trzeciego stopnia za działalność organizacyjną 2012; Medal Copernicusa za działalność naukową – Wyższa Szkołą Informatyki i Ekonomii TWP w Olsztynie, 2012; Medal „Zasłużony dla UMK”, UMK Toruń 2013; Nagroda Rektor Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP w Olsztynie za działalność naukową, 2013. 

 
Inne osiągnięcia:
- staże naukowe/wyjazdy studyjne: Exeter (Anglia, 1998); Specjalny Ośrodek dla Dzieci Głuchoniewidomych w Sergijew Posad (Rosja, 1999); staż naukowy w Instytucie Pedagogiki Korekcyjnej Akademii Nauk Pedagogicznych w Moskwie (Rosja, 2000); staż w Ośrodku dla Dzieci Głuchoniewidomych w Sergijew Posad i Instytucie Pedagogiki Korekcyjnej Akademii Nauk Pedagogicznych w Moskwie (Rosja, 2008); Académie de Lyon 18.09.-25.09. 2010 (Francja); 15-25.09.2011 (Hiszpania, Barcelona); 22-29.09.2012 (Włochy - Vincenza); 04-08.11.2013 (Włochy – Rzym).  
- recenzje: postępowań o tytuł profesora – 2; postępowań habilitacyjnych – 11; prac doktorskich – 16; recenzje wydawnicze prac profesorskich – 1; recenzje wydawnicze prac habilitacyjnych – 4; recenzje wydawnicze książek autorskich – 9; recenzje wydawnicze książek pod redakcją – 16; recenzje czasopism – 9; recenzje artykułów – 29; recenzje projektów badawczych – 6; współudział w realizacji projektów finansowanych ze środków UE – 5; udział w badaniach naukowych poza systemem szkolnictwa wyższego – 3; członkostwo we władzach fundacji – 2;


Ważniejsze publikacje:
I. Książki/broszury: 
1. Wybrane problemy kształcenia i rehabilitacji osób głuchoniewidomych - wybór tekstów z lat 1995-1998, UWM, Podyplomowe Studium z Oligofrenopedagogiki, Olsztyn 1999, ss. 166.
2. Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych (współredaktor Cz. Kosakowski), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2000, ss. 222.
3. Epidemiologia głuchoślepoty w Polsce, UWM, Podyplomowe Studium z Oligofrenopedagogiki, 2000, ss. 255.
4. Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych (modelowe rozwiązania), współredaktor Cz. Kosakowski, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002, ss. 237.
5. Epidemiologia głuchoślepoty w Polsce. Grupa wiekowa 14-18 lat. Raport z badań, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002, ss. 117.
6. Głuchoniewidomi w Polsce – specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002, ss. 252.
7. Wiodące koncepcje w edukacji i rehabilitacji głuchoniewidomych dzieci, Oficyna Wydawnicza „KASTALIA”, Olsztyn 2002, ss. 50. 
8. Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy (wybrane zagadnienia), pod red. (współredaktor Lucyna Hurło), Wydawnictwo „Edycja” s. c., Olsztyn 2005, ss. 221.  
9. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych (redakcja), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2008, ss. 218.  
10. Osoba z niepełnosprawnością. Opieka – Terapia – Wsparcie, Wydawnictwo UMK, Toruń 2009, ss. 425 (współredakcja D. Baczała, J.J. Błeszyński).
11. Wskazówki do działań logopedycznych w pracy logopedy szkolnego. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Akapit. Toruń 2009, ss. 104. 
12. Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny), Wydawnictwo UMK, Toruń 2010, ss. 448.
13. Osoba z zespołem wad wrodzonych i jej rozwój – problemy psychopedagogiczne. Studium wybranych zespołów i przypadków, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2011, ss. 152.
14. Broszura Głuchoniewidomi w Polsce, Warszawa 2009, ss. 47 oraz ulotka na ten temat opracowana na zlecenie Fundacji Wspólna Droga. 
15. Dziennik zajęć specjalistycznych indywidualnych, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2008, ss. 64. 
16. Dziennik zajęć grupowych logopedycznych oraz korekcyjno-kompensacyjnych, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2008, ss. 68.
17. Człowiek we współczesnej rzeczywistości, „Zeszyty Naukowe”, nr 1, Koszalińska Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych, Koszalin 2008, red. naukowa, ss. 162.    

II. Wybrane artykuły w czasopismach lub rozdziały w publikacjach pod redakcją innych autorów:
1. Wybrane zagadnienia diagnozowania i rehabilitacji głuchoniewidomych dzieci w wieku przedszkolnym. W:  Problemy wczesnej rehabilitacji niewidomych i słabo widzących dzieci, G. Walczak (red.), WSPS, Warszawa 1995, s.  41-51.
2. Opieka nad jednostką głuchoniewidomą w Polsce i wybranych krajach zachodnich. W: Pedagogika opiekuńcza jako dyscyplina naukowa i przedmiot studiów - samookreślenie, stan, zastosowanie, Z. Dąbrowski i F. Kowalewski (red.), Wydawnictwo WSP, Olsztyn, 1995, s. 143-150.
3.Integracyjny system kształcenia i wychowania - „za” i „przeciw” integracji dzieci niepełnosprawnych umysłowo w opinii nauczycieli, rodziców, uczniów. W: Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, W. Dykcik (red.), Eruditus, Poznań, 1996, s. 121-129.
4. Sprawność językowa słyszących dzieci niesłyszących rodziców, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej”, t. 7, J. Pańczyk (red.), WSPS, Warszawa 1996, s. 444-455.
5. Niewerbalne sygnały komunikacji dzieci niewidomych w młodszym wieku szkolnym. W: „Zeszyty Naukowe WSP w Olsztynie. Prace Pedagogiczne”, zeszyt 2, J. Górniewicz (red.), WSP , Olsztyn 1996, s. 185-194.
6. Głuchoniewidome dzieci - problem znaczący, „Wychowanie na co dzień”, nr 10-11, 1996, s. 27-29.
7. Wczesna stymulacja funkcji słuchowej u dzieci głuchoniewidomych. W: „Zeszyty Naukowe WSP w Olsztynie. Prace Psychologiczne”, Zeszyt 2, H. Romanowska-Łakomy (red.), WSP, Olsztyn, 1996, s. 152-156.
8. Bezpieczeństwo emocjonalne dziecka głuchoniewidomego w rodzinie a efektywność jego rehabilitacji. W: Bezpieczeństwo dziecka w okresie transformacji ustrojowej, H. Górecka (red.), Decora, Olsztyn, 1997, s. 119-127.
9. Dziecko z wadą wzroku oraz z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku w szkole masowej, „Wychowanie na co dzień”, nr 7-8 , 1997, s. 7-9.
10. Rzeźbienie drogą do podmiotowości osób dorosłych głuchoniewidomych. W: Twórcza obecność osób niepełnosprawnych, J. Rola (red.), WSPS, Warszawa 1997, s. 69-72.
11. Niewerbalne sygnały komunikacji u dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: Roczniki Pedagogiki Specjalnej, t. 8., J. Pańczyk (red.), WSPS, Warszawa, 1997, s. 312-321.
12. Zachowania autystyczne dzieci z równoczesnym poważnym uszkodzeniem słuchu i wzroku. W: Edukacja osób autystycznych w praktyce i badaniach naukowych, H. Jaklewicz (red.), Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk, 1997, s. 101-109.
13. Bezpieczeństwo socjalne dziecka z jednoczesnym uszkodzenie słuchu i wzroku a poziom jego umiejętności komunikacyjnych. W: Bezpieczeństwo rodziny w okresie transformacji ustrojowej, H. Górecka (red.), Decora, Olsztyn, 1998, s. 231-240.
14. Rewalidacja indywidualna głuchoniewidomych dzieci w wieku przedszkolnym (na przykładzie studium przypadku). W: Perspektywy rehabilitacji osób głuchoniewidomych, S. Kowalik i A. Bańka (red.), Printed in Poland, Poznań, 1998, s. 121-130.
15.  Dylematy rewalidacji dzieci z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku. W: Tożsamość polskiej pedagogiki specjalnej u progu XXI wieku, J. Pańczyk (red.), WSPS, Warszawa, 1998, s. 260-267.
16. Tajemnicza skala Apgar, „Wychowanie na co dzień”, nr 1-2, 1999, s. 21-23.
17. Dziecko z zespołem różyczki wrodzonej, „Szkoła Specjalna”, nr 3, 1999, s. 135-139.
18. Dylematy edukacji dziecka głuchoniewidomego w szkole integracyjnej. W: Człowiek w relacjach edukacyjnych, A. Moździerz i J. Rusiecki (red.), Wydawnictwo Olsztyńskiej Szkoły Wyższej, Olsztyn 1999, s. 161-173.      
19. Koordynator-konsultant w systemie edukacji i rehabilitacji osób głuchoniewidomych. W: Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku, J. Pańczyk i W. Dykcik (red.), Katedra Pedagogiki Specjalnej WSPS w Warszawie, Zakład Pedagogiki Specjalnej UAM w Poznaniu, Poznań 1999, s. 203-211.
20. Dziecko z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku w szkole masowej - szanse i zagrożenia rozwoju. W: Człowiek niepełnosprawny zagrożenia i szanse rozwoju, B. Aouil (red.), WSP, Bydgoszcz 1999, s. 97-108.
21. System rehabilitacji osób dorosłych głuchoniewidomych w województwie warmińsko-mazurskim. Propozycja. W: Bezpieczeństwo człowieka w środowisku lokalnym, W. Ciczkowski (red.), WSP Olsztyn, 1999, s. 485-490. 
22. Niewerbalne sygnały komunikacji u dzieci słabo widzących (dzieci w normie intelektualnej oraz upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim), „Logopedia”, nr 26, 1999, s. 239-250.
23. Wczesna rewalidacja dziecka ze złożonymi zaburzeniami słuchu i wzroku szansą na integrację. W: Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, J. Pilecki (red.), Akademia Pedagogiczna, Kraków 1999, s. 344-349.
24. Blindyzmy a zachowania przypominające autystyczne u dzieci z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku. W: Autyzm wyzwaniem naszych czasów, T. Gałkowski i J. Kossewska (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2000, s. 62-72.           
25. Wczesna rewalidacja dziecka ze złożonymi zaburzeniami słuchu i wzroku szansą na integrację. W: Dylematy pedagogiki specjalnej, A. Rakowska i J. Baran (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000, s. 201-205. 
26. Individuální rehabilitace hluchoslepych detí v předškolním veku na základe studia konkrétního případu. W: Perspektivy rehabilitace hluchoslepych, St. Kowalik, A. Bańka (red.), Wagner Press, s.r.o., Praha 2000, s. 87-93. 
27. O cinnosti rodicovske sekce hluchoslepych deti Spolecnosti pomoci hluchospepym (współautor Stanisław Szymelfenig). W: Perspektivy rehabilitace hluchoslepych, St. Kowalik, A. Bańka (red.), Wagner Press, s.r.o., Praha 2000, s. 99-103. 
28. Kształcenie integracyjne osób z zaburzeniami sprzężonymi. W: Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Cz. Kosakowski, M. Zaorska (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2000, s. 69-72.
29. Wczesna rewalidacja dziecka ze sprzężonymi anomaliami słuchu i wzroku szansą na integrację. W: Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Cz. Kosakowski, M. Zaorska (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2000, s. 83-92.
30. Zajęcia z rewalidacji indywidualnej z uczniami klas młodszych. W: Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Cz. Kosakowski (red.), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń, 2001, s. 153-158.
31. Zajęcia logopedyczne. W: Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Cz. Kosakowski (red.), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń, 2001, s. 181-192.
32. Zajęcia logorytmiczne (wspólnie z Danutą Łukacz). W: Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Cz. Kosakowski (red.), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń, 2001, s. 193-202.
33. Integracja a uczenie „bycia człowiekiem”. W: Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, D. Osik, A. Wojnarska (red.), UMSC, Lublin 2001, s. 167-179.   
34. Research conference on „Model Solutions to Education and Rehabilitation of the Deaf-blind, Olsztyn, 5-6 March 2001, „Review” – The Magazine  of Deafblind International, nr 27, London (Wielka Brytania), s. 30-32.
35. Lalki teatralne we wczesnej rewalidacji dzieci z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku. W: „Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny, W. Dykcik, B. Szychowiak (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001, s. 427-439.   
36. Rola rodziny w integracji dziecka z zaburzeniami złożonymi. W: Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, M. Chodkowska (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002, s. 163-172.
37. Edukacja akademicka osób z uszkodzonym słuchem – szansą czy iluzją szansy na normalne życie. W: Od tradycjonalizmu do ponowoczesności, E. Górniewicz, A. Krause (red.), Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002, s. 340-347.
38. Potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne dzieci z zaburzeniami złożonymi – okres wczesnego rozwoju. W: Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych, W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), APS, UAM, UWM, Olsztyn, Poznań, Warszawa 2002.    
39. System pomocy osobom głuchoniewidomym w Polsce, „Defektologia”, nr 3, 2002, s. 89-93 (Rosja). 
40. Delfinoterapia, Uniwersytet Łódzki, Forum Pedagogów Specjalnych XXI Wieku, 2002, s. 306-317.
41. Zjawisko głuchoślepoty – koncepcje, stan badań, „Auxilium Sociale”, nr 1, 2002, s. 77-94.  
42. Sytuacja głuchoniewidomych dzieci i ich rodzin w Polsce, „Defektologia”, nr 6, 2002, s. 85-93 (Rosja).
43. Sytuacja niepełnosprawnych studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. W: Kształcenie osób niepełnosprawnych na poziomie wyższym. Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce kształcenia w Uczelni Wyższej, Wyższa Szkoła Pedagogiczno-Rolnicza, Siedlce 2002, s. 54-68.    
44. Dziecko z głuchoślepotą wrodzoną – model wczesnej rehabilitacji. W: Dyskursy pedagogiki specjalnej. Kontekst teoretyczny, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2003, s. 268-276. 
45. Nauczyciel – wychowawca - terapeuta dziecka z zaburzeniami złożonymi w opinii rodziców dzieci z głuchoślepotą wrodzoną. W: Nauki pedagogiczne w teorii o praktyce edukacyjnej, t. 1, J. Kuźma i J. Morbitzer (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003, s. 359-365.   
46. Rola zabawy teatralnej w stymulacji rozwoju głucho-niewidomych dzieci w wieku przedszkolnym. W: Sztuka w życiu i edukacji osób niepełnosprawnych. Wybrane zagadnienia, E. Jutrzyna (red.), Wydawnictwo APS, Warszawa 2003, s. 96-107. 
47. Kompensacja jako czynnik warunkujący edukację dziecka z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku z pełnosprawnymi rówieśnikami. W: Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany, Cz. Kosakowski, A. Krause (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2004. s. 168-173.  
48. Psychopädagogische Frühdiagnose des hörgeschädigeten Kleinkindes. W: Frühe Dialoge. Früherzehung hörgeschädigter Säuglinge und Kleinkinder, U. Hoesch (red.), Printed in Germany, Hamburg 2004, s. 99-109 (Diagnoza psychopedagogiczna dziecka z wadą słuchu we wczesnym okresie rozwoju)  - Niemcy.    
49. The role of play in the development stimulation deaf-blind children of kindergarten age (współautor K. Ćwirynkało), “The New Educational Review”, No. 2(3), 2004, s. 181-191.    
50. „Normalizacja” życia osób wielorako niepełnosprawnych – szansą czy zagrożeniem? W: Normalizacja środowiska życia osób niepełnosprawnych, Cz. Kosakowski, A. Krause (red.), UWM, Olsztyn 2005, s. 70-76.   
51. Lalki teatralne w procesie terapii logopedycznej dziecka z wadami mowy. W: Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, L. Hurło, M. Zaorska (red.), Wydawnictwo „Edycja” s. c., Olsztyn 2005, s. 73-79.
52. Delfinoterapia w terapii logopedycznej. W: Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy. L. Hurło, M. Zaorska (red.), Wydawnictwo „Edycja” s. c., Olsztyn 2005, s. 81-88.
53. Nauczyciel – wychowawca – terapeuta dziecka z zaburzeniami złożonymi – profesjonalizm, predyspozycje, kompetencje. W: Edukacja – szkoła – nauczyciel, J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005 s. 390-394. 
54. Wczesna rehabilitacja głuchoniewidomych dzieci (założenia teoretyczno-praktyczne). W: Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, W. Pilecka, A. Ozga, P. Kurtka (red.), Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2005, s. 319-328.
55. Kształcenie kadr specjalistów do pracy z osobami głuchoniewidomymi w Polsce, wybranych krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych, „Wychowania na co dzień”, nr 12, 2005, s. 3-6
56.    Szanse i ograniczenia w systemie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Sfery życia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2005, s. 135-147.  
57. Perspektywy rozwoju surdotyflopedagogiki w Polsce. W: Pomiędzy teorią a praktyką. Dyskursy pedagogiki specjalnej, Cz. Kosakowski, A. Krause, S. Przybyliński (red.), Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2006 s. 59-68.
58. Zjawisko ludzkiej niepełnosprawności w aspekcie historycznym i współcześnie, „Wychowanie na co dzień”, nr 4-5, 2006, s. 3-8 (wspólnie z Elżbietą Andrulonis). 
59. Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych, „Wychowania na co dzień”, nr 7-8, 2006, s. 20-24 (wspólnie z E. Andrulonis). 
60. Etiologia głuchoślepoty a specyfika funkcjonowania dziecka z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku. W: Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria – diagnoza – terapia, M. Sekułowicz (red.), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2006, s. 163-172.
61. Metody rehabilitacji i wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. W: Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria – diagnoza – terapia, M. Sekułowicz (red.), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2006, s. 175-185.
62. Olga Skorochodowa – życie, twórczość, osiągnięcia osoby głuchoniewidomej. W: Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, J. Baran, S. Olszewski (red.) Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2006, s. 103-116.   
63. Edukacja osób głuchoniewidomych – rzeczywistości praktyki pedagogicznej (refleksje krytyczne). W: Konteksty pedagogiki specjalnej, t. II, T. Żółkowska (red.), Wydawnictwo PRINT GRUP, Szczecin 2007, s. 81-86.
64. Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych i ich transferencja na obszar rehabilitacji zawodowej. W: Bariery zatrudniania, możliwości i kierunki kreowania miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych w województwie warmińsko-mazurskim, D. Śledź (red.), Projekt „Handikap plus”, Olsztyńska Szkoła Biznesu, Olsztyn 2007, s. 10-27.  
65. Zjawisko głuchoślepoty – analiza wybranych badań empirycznych, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 1(4), 2007, s. 19-37.
66. Funkcjonowanie somatyczne dzieci z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku (okres wczesnego i średniego dzieciństwa). W: By człowiek nie musiał cierpieć. Księga jubileuszowa dedykowana Pani Profesor Aleksandrze Maciarz, A.A. Zych, A. Nowicka (red.), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2007, s. 193-205. 
67. Kształcenie pedagogów specjalnych na rzecz doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy dla osób niepełnosprawnych, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 5, 2007, s. 83-96. 
68. Wyznaczniki edukacji integracyjnej dzieci z zaburzeniami złożonymi. W: Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007, s. 103-116.
69. Kompromis i ustępstwo w pracy pedagoga specjalnego. W: Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, Zofia Palak (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008, s. 151-161.
70. Wspomaganie rodziny i dziecka z zespołem wad wrodzonych w realiach współczesnej rzeczywistości. W: Pedagogika specjalna. Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych, T. Żółkowska, M. Wlazło (red.), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2008 s. 59-70.
71. Support for the family and with multiple congenital anomalies in the contemporaty reality.  W: Special pedagogy within theoretical and practical dimension, ed. T. Żółkowska, M. Wlazło, University of Szczecin, Szczecin 2008, p. 89-100.  
72. Genetycznie uwarunkowane zespoły słuchowo-wzrokowe (Ushera CHARGE) – objawy a możliwości rozwoju. W: Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami chorobowymi, A. Twardowski (red.), Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2008, s. 55-67. 
73. Kształcenie pedagogów specjalnych na rzecz doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy dla osób niepełnosprawnych, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 5, 2008, s. 83-96.
74. Rola aktywności twórczej w życiu osób głuchoniewidomych. W: Kultura – Młodzież – Edukacja, A. Popławska, L.M. Jakoniuk (red.), Wydawnictwo Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Białystok 2008, s. 315-325.
75. Dziecko z zespołem Ushera. W: Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, B. Cytowska, B. Winczura, A. Stawarski (red.), Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2008, s. 275-285.  
76. Pedagog specjalny na drodze poszukiwania własnej tożsamości zawodowej i osobistej, „Zeszyty Naukowe”, nr 1, M. Zaorska (red.), Koszalińska Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych, Koszalin 2008, s. 51-62.   
77. Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej – wymiar realizacyjny, „Edukacja Zdrowotna”, nr 1, 2008, s. 9-19. 
78. Dziecko z zespołem CHARGE w okresie wczesnego dzieciństwa. W: O poznaniu siebie i świata przez dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, W. Pilecka, K. Bidziński, M. Pietrzkiewicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego, Kielce 2008, s. 75-82.
79. Świadomość schematu własnego ciała a rozwój orientacji przestrzennej u głuchoniewidomego dziecka. W: Psychomotoryka ruch pełen znaczeń, M. Sekułowicz, J. Kruk-Lasocka, L. Kulmatycki (red.), Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008, s. 48-56.  
80. Lew S. Wygotski o wychowaniu dzieci głuchoniewidomych, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 2(8), APS, Warszawa 2008, s. 7-16.
81. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną w kontekście historycznym i stan aktualny. W: Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną – w ujęciu pedagogicznym, J.J. Błeszyński, D. Baczała, J. Binnebesel (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej, Łódź 2008, s. 79-104.    
82. Metody komunikacji dzieci głuchoniewidomych. W: Język migowy w XXI wieku na świecie i w Polsce, Iwona Grzesiak (red.), Fundacja na Rzecz Osób Głuchych i Języka Migowego, Olsztyn 2008, s. 58-70.
83. Diagnoza preferencji i możliwości komunikacyjnych głuchoniewidomego dziecka. W. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, M. Zaorska, (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2008, s. 82-93.
84. Mowa ciała. W. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, M. Zaorska, (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2008, s. 94-100.
85. Totalna komunikacja. W. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, M. Zaorska, (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2008, s. 190-196.
86. Dobór metody komunikacji dla małego głuchoniewidomego dziecka. W. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, M. Zaorska, (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2008, s. 197-201.
87. Działalność Ośrodka dla Głuchoniewidomych w Zagorsku (Siergiew Posad). W: Wielowymiarowość edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, T. Żółkowska, I. Ramik-Mażewska (red.), tom IV, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2009, s. 267-279.
88. The Home for Deafblind Children in Zagorsk (Siergiew Posad). W: Special pedagogy in researches and scientific analysis, ed. Teresa Żółkowska, Irena Ramik-Mażewska, University of Stettin, 2009, s. 47-58.   
89. Osoba z zespołem Marshalla – droga ku autonomii. W: Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi, Andrzej Twardowski (red.), Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2008, s. 119-118.  
90. Karnawalizacja i arlekinada/błazenada w procesie rehabilitacji i wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością, „Edukacja Zdrowotna”, nr 6, 2009, s. 7-16.
91. Starość a niepełnosprawność – problemy wspólne i swoiste, „Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie”, nr 3, 2009, s. 311-316.
92. Psychosocial Problems of Adults with Usher Syndrome (Psychospołeczne problemy osób dorosłych z zespołem Ushera). W: Psychological and Social Problems of People with Disabilities, edited Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, University of Zielona Góra, 2009, p. 69-77.
93. Support Provided for Deafblind Children in Russia up to the October Revolution (Działalność na rzecz dzieci głuchoniewidomych w Rosji do rewolucji październikowej). W: Psychological and Social Problems of People with Disabilities, edited Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, University of Zielona Góra, 2009, p. 133-143.
94. Dziecko z wadą słuchu w szkole integracyjnej (implikacje dla praktyki), „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Pedagogika XXIV”, Nauki Humanistyczno-Społeczne zesz. 392, Toruń 2009, s. 117-133.
95. Siostra Emmanuela Jezierska – prekursorka praktyki surdotyflopedagogicznej w Polsce. W: Żółkowska T., Ostapiuk B., Wlazło M. (red.), Wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej – praktyka edukacyjna i rewalidacyjna, US Szczecin, Wyd. Print Group, 2010, s. 11-20.
96.    Sister Emmanuela Jezierska – Forerunner of  Deafblind Education in Poland. In: Żółkowska T., Konopska L. (Ed.), Disability - the contextuality of it's meaning. US Szczecin, Wyd. Print Group, 2010, s. 405-412.
97.    Rola komputera i Internetu w życiu osoby głuchoniewidomej. W: W kręgu edukacji informatycznej i medialnej, Studium ofiarowane prof. B. Siemienickiemu z okazji 60. Rocznicy urodzin, 40-lecia pracy naukowej i 20-lecia powstania Toruńskiego Ośrodka Badań nad Edukacją Informatyczną i Medialną, W. Kwiatkowska, A. Siemińska-Łosko (red.), UMK Toruń 2010, s. 251-261.
98. Wrodzona głuchoślepota a pozyskiwanie autonomii przez jednostkę głuchoniewidomą w świetle poglądów Iwana Afanasjewicza Sokolańskiego. W: Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą…, S. Przybyliński (red.), Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2010, s. 255-273. 
99. Organizacja edukacji dzieci głuchoniewidomych w perspektywie doświadczeń osób dorosłych głuchoniewidomych oraz w kontekście nowych osiągnięć naukowych i technologicznych. W: Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych, B. Witkowska, K. Bidziński, P. Kurtek (red.), Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy, Kielce 2010, s. 234-239.
100. Czy dziecko głuchoniewidome może być autystyczne?, „Szkoła Specjalna”, nr 4, 2010, s. 298-304. 
101. Kształcenie kadr w zakresie doradztwa zawodowego i rehabilitacyjnego dla osób z niepełnosprawnością. W: Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku pracy, U. Pulińska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2010, s. 36-48.
102. The education of specialists for the work with deaf-blind children in Poland. In: Modern concepts of universitry education, G.A Bordowskij, T. O'Konnor, S. M. Sziłow, N. W. Bagramowa, G. W. Elizarowa, O. O. Nowosielcewa (ed.), Herzen University Publishing House, Sankt Petersburg 2010, p. 616-621.
103. Pedagogika osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi – konteksty historyczne i współczesne, „Wychowanie na co dzień”, nr 12, 2010, s. 38-42.
104. System edukacji i rehabilitacji głuchoniewidomych w Rosji. W: Edukacyjne i rehabilitacyjne konteksty rozwoju osób niepełnosprawnych w różnych okresach ich życia, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, s. 233-245.
105. Health, Socio-educational and Employment Status of Totally Blind Adults and Adults with Residual Vision. In: Facets of the disability, B. Ostapik, K. Żółkowska, T. Żółkowska (ed.), University of Szczecin, Department of Special Pedagogy, Szczecin 2011, p. 93-106.
106. Osoba głuchoniewidoma niepełnosprawna intelektualnie we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej i społecznej. W: Osoba w upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata, In memoriam Doktor Grażyny Tkaczyk, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2011, s. 53-61.  
107. Status zdrowotny, socjo-edukacyjny i zawodowy dorosłych osób niewidomych i szczątkowo widzących. W: Doradztwo zawodowe w sytuacji przemian ekonomiczno-społecznych XXI wieku, M. Gaber (red.), Oficyna Wydawnicza PROSPEKT, Dywity 2011, s. 181-196.  
108. Dziecko z sekwencją Pierre᾽a-Robina (PRS) – problemy psychopedagogiczne. W: Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, M. Buchnat, K. Pawelczak (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2011 s. 223-237.
109. Dziecko z zespołem Wolfa-Hirschhorna (WHS). W: Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, M. Buchnat, K. Pawelczak (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2011 s. 249-261 (współautor Urszula Prawdzik).
110. Psychopedagogiczne problemy dziecka z zespołem Stargardta oraz jego rodziny. W: Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, M. Buchnat, K. Pawelczak (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2011 s. 239-247.
111. Dziecko z dzieckiem z wrodzonym ubytkiem skóry (ACC) oraz rodzina – problemy psychopedagogiczne. W: Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, M. Buchnat, K. Pawelczak (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2011 s. 263-271 (współautor Jan Otremba).
112. Quo vadis szkolnictwo specjalne?, „Wychowanie na co dzień”, nr 12, 2011, s. 4-9.  
113. Rozwój osobowości, samooceny i wyobraźni dziecka głuchoniewidomego w świetle poglądów Aleksandra Suworowa. W: Edukacja i socjalizacja w życiu osoby niepełnosprawnej, A. Klinik, D. Pryska (red.), Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Humanistycznej w Sosnowcu, Sosnowiec 2011, s. 93-101.   
114. Niewidzenie z problemami somatycznymi, psychicznymi oraz podejrzeniem zespołu Aspergera lub schizofrenii. W: Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012, s. 217-240.
115. Niepełnosprawność złożona, sprzężona, wieloraka – dyskurs terminologiczny, “Annales Universitaties Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica II”, D. Wolska, A. Mikrut (red.), Kraków 2012, s. 5-17.
116. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną w kontekście wyzwań współczesnej cywilizacji, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej”, t. 14, 2012, s. 69-80.
117. Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXVIII”, 2012, s. 13-23.
118. Rozwój kulturowy dziecka w koncepcji L.S. Wygotskiego, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXVIII”, 2012, s. 29-48.
119. Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną, „Niepełnosprawność”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, nr 7, 2012, s. 9-24. 
120. Wybrane problemy edukacji na poziomie wyższym osób niewidomych, z resztami wzroku oraz niedowidzących. W: Student z niepełnosprawnością w szkole wyższej, B. Tylewska-Nowak, W. Dykcik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2013, s. 119-135.
121. Czy niewidomi „widzą” siebie jako „Innych” w obszarze funkcjonowania intelektualnego i społecznego. W: Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów, I. Chrzanowska, Beata Jachimczak, Katarzyna Pawelczak (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2013, s. 175-200.
122. Poczucie „inności” u osób niewidomych i osób z resztkami wzroku w sferze funkcjonowania psychicznego, fizycznego i emocjonalnego, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 1, 2013, s. 37-57.     
123. Pedagogiczne uwarunkowania specjalnej edukacji i terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną, „Człowiek – Niepełnosprawność - Społeczeństwo”, nr 1, 2013, s. 7-19.
124. Wspomnienie o Krystynie Hryszkiewicz (1939-2013), „Szkoła Specjalna”, nr 2, 2013, s. 142-145.
125. Dlaczego dziecko ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną oraz sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną (nie)może być autystyczne: W: Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013, s. 53-72.
126. Istota i pochodzenie zachowań przypominających autystyczne u dzieci z rubella syndrome. W: Niesamodzielność. Studia z pedagogiki specjalnej, M. Sekułowicz, M. Oleniacz (red.), Wydawnictwo DSW, Wrocław 2012, s. 257-271.
127. Czy nauczanie dzieci z autyzmem języka angielskiego ma sens (na podstawie opinii rodziców dzieci autystycznych)?, „Konteksty Pedagogiczne. Spektrum Autyzmu”, nr 1, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, 2013, s.125-161 (współautor J. Trajdowska).  

Udział w komitetach redakcyjnych wydawnictwa czasopism
- Członek Komitetu Redakcyjnego „Zeszytów Naukowych Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych”, lata 2007-2008.     
- Członek Komitetu Redakcyjnego ACTA UNIVERSITATIS NICOLAI COPERNICI  PEDAGOGIKA - od 2009 do chwili obecnej.
- Członek Rady Naukowej czasopisma wydawanego przez Instytut Pedagogiki Korekcyjnej Akademii Nauk Pedagogicznych Rosji - "Almanach IKP RAO" ("Альманах ИКП РАО") na wniosek dyrektora Instytutu Pedagogiki Korekcyjnej prof. dr hab. Mikołaja Małofiejewa.   
- Członek Komitetu Redakcyjnego czasopisma wydawanego przez Miejski Moskiewski Uniwersytet Psychologii i Pedagogiki „Psychologia Kliniczna i Edukacja Specjalna” („Клиническая психология и специальное образование”) od roku 2011 – czasopismo wydawane jest w języku rosyjskim oraz angielskim.
- Członek Komitetu Redakcyjnego serii wydawniczej pt. „Special Pedagogy – Conception and the Reality”, Uniwersytet Szczeciński, 2013 numery ISNN 2082-8632). 
Współpraca z Warmińsko-Mazurskim Sejmikiem Osób Niepełnosprawnych, Polskim Związkiem Niewidomych, Towarzystwem Pomocy Głuchoniewidomym, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - Oddział Warmińsko-Mazurski.   

Opublikowane artykuły: 204

TOP