• Aktualności
  • Historia
  • Struktura katedry
    • prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska
    • dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM
    • dr hab. Urszula Bartnikowska, prof. UWM
    • dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM
    • dr hab. Beata Antoszewska
    • dr Iwona Myśliwczyk
    • dr Marta Wójcik
    • dr Katarzyna Ćwirynkało
    • dr Agnieszka Żywanowska
    • mgr Agnieszka Nowakowska
    • mgr Anna Bernacka
    • mgr Wioletta Stęczniewska
  • Problematyka badawcza
  • Kierunki kształcenia
  • Dyżury pracowników
  • Publikacje
20 Wrz 2015

Napisane: 01 styczeń 1970.

     dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM

 

Pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Katedrze Pedagogiki Specjalnej. Drugą kadencję pełni funkcję prodziekana ds. studiów stacjonarnych, a od 2008 roku jest przewodniczącym Komisji Dydaktycznej na WNS. Jest też członkiem Rady Wydziału WNS oraz ekspertem Polskiej Komisji Akredytacyjnej w Zespole Nauk Społecznych i Prawnych.

Zainteresowania badawcze oscylują wokół problematyki penitencjarnej, kary pozbawienia wolności, obszaru przestępczości oraz zagadnień resocjalizacyjnych. Jest redaktorem, bądź współredaktorem 8 monografii wieloautorskich i ok. 50 publikacji w książkach zbiorowych i czasopismach naukowych z tego zakresu. Dotychczas wydał 3 autorskie monografie sytuujące się w rozległej przestrzeni więziennej, tj.: Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków, wyd. I 2005, wyd. II 2006, wyd. III 2007, wyd. IV 2010; „Dziara”, „cynkówka”, „kolka” – zjawisko tatuażu więziennego. Kraków 2007; Więźniowie niebezpieczni – ukryty świat penitencjarny. Kraków 2012 wyd. I, wyd. II 2013.

       Uczestniczył w ponad 60 polskich i zagranicznych konferencjach, sympozjach i kongresach naukowych. Brał też udział w wyjazdach szkoleniowych i stażach zagranicznych poznając system szkolnictwa specjalnego i integracyjnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, sensoryczną i fizyczną oraz system wspierania osób z niepełnosprawnością na terenie Austrii, Niemiec, Szwajcarii, Lichtensteinu i Francji.

Praca dydaktyczna jest ściśle związana z jego zainteresowaniami naukowymi i badawczymi. Wykłady, ćwiczenia i seminaria które realizuje, bądź realizował na studiach I° i II° stacjonarnych, niestacjonarnych, podyplomowych oraz na studiach doktoranckich lokują się w obszarze pedagogiki, resocjalizacji i penitencjarystyki.

Ważniejsze publikacje

Pozycje zwarte:

  •  Przybyliński S.: Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków, wyd. I 2005, wyd. II 2006, wyd. III 2007, wyd. IV 2010
  • Przybyliński S.: „Dziara”, „cynkówka”, „kolka” – zjawisko tatuażu więziennego. Kraków 2007
  • Przybyliński S.: Więźniowie niebezpieczni – ukryty świat penitencjarny. Kraków 2012 wyd. I, wyd. II 2013

     

Pozycje zwarte pod redakcją/współredakcją:

Przybyliński S. (red.): Pomiędzy teorią a praktyką. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 5. Olsztyn 2006, (współredakcja Kosakowski C., Krause A.)

Przybyliński S. (red.): Społeczne i resocjalizacyjne asumpty ludzkiego bycia. Olsztyn 2009. (współredakcja Wajsprych D.)

Przybyliński S. (red.): Pedagogika specjalna - ..tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą.. Studia zadedykowane Profesorowi Czesławowi Kosakowskiemu. Olsztyn 2010

Przybyliński S. (red.): Przekraczanie kręgu zagubionego człowieczeństwa na resocjalizacyjnej niwie. Kraków 2010

Przybyliński S. (red.): Niebanalny wymiar resocjalizacji penitencjarnej. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji. Toruń 2010

Przybyliński S. (red.): Poszukiwanie człowieka w nieegalitarnym świecie - horyzonty resocjalizacyjne. Kraków 2011

Przybyliński S. (red.): Resocjalizacja penitencjarna – aktualne wyzwania i rozwiązania. Kraków 2012

Przybyliński S. (red.): Eksplikatywne ujęcie procesu resocjalizacji. Horyzonty pedagogiczne. Olsztyn 2014 (współredakcja E. Łuczak, J. Żeromska-Charlińska)

 

Artykuły i rozdziały w książkach zbiorowych i w czasopismach

Przybyliński S.: Podkultura więzienna jako istotny czynnik dezorganizujący izolowane życie osób inkarcerowanych. [W:] Dykcik W., Kosakowski C., Kuczyńska – Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna – szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy. Olsztyn – Poznań – Warszawa 2002

Przybyliński S.: Normy zachowania członków podkultury więziennej – perspektywa zmian. [W:] Górniewicz E., Krause A. (red.): Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Konteksty teoretyczne. Olsztyn 2003

Przybyliński S.: Wartości nadrzędne nieformalnej stratyfikacji więźniów - szansą spełnienia. [W:] Rzedziecka K., Kobylańska A. (red.): Dorosłość – Niepełnosprawność – Czas Współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Gdańsk 2003. (płyta CD) (współautorstwo: Żywanowska A.)

Przybyliński S.: Pomoc postpenitencjarna w odczuciach więźniów – recydywistów. [W:] Rybczyńska D. (red.): Ciągłość i wsparcie w obszarze resocjalizacji i profilaktyki społecznej. Kraków 2004

Przybyliński S.: Podkultura „grypsujących” jako grupa wsparcia w warunkach izolacji więziennej. [W:] Palak Z., Bartkowicz Z. (red.): Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin 2004

Przybyliński S.: Samopomoc w społeczności więziennej. [W:] Kosakowski C., Krause A. (red.): Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Olsztyn 2004

Przybyliński S.: Związek samooceny z agresywnym zachowaniem się młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną. [W:] Głodkowska J., Giryński A. (red.): Osobowość – Samorealizacja – Odpowiedzialność – Bezpieczeństwo - Autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej starości. Warszawa 2004 (współautor: Żywanowska A.)

Przybyliński S.: Personel penitencjarny wobec zjawiska podkultury więziennej. [W:] Ambrozik W., Stępniak P. (red.): Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. III Krajowe Sympozjum Penitencjarne. Poznań – Warszawa – Kalisz 2004

Przybyliński S.: Struktura władzy jako forma normalizacji relacji w więziennej grupie nieformalnej. [W:] Kosakowski C., Krause A. (red.): Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 4. Olsztyn 2005

Przybyliński S.: Życie duchowe więźniów. [W:] Kosakowski C., Rogowski C.  (red.): Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością. Olsztyn 2005

Przybyliński S.: Podkultura więzienna w procesie zmian. [W:] Machel H. (red.): Wykonywanie kary pozbawienia wolności w Polsce – w poszukiwaniu skuteczności. Gdańsk 2006

Przybyliński S.: Sport czy przemoc? - dylemat współczesnej młodzieży. [W:] Шпаков А. И. (ред.) „Физическая культура и спорт в системе образования. Здоровьесберегающие технологии и формирование здоровья”. Материалы меҗдународного научного симпозиума Беларусь, Гродно 6 - 10 мая 2005 года. Гродно 2005

Przybyliński S.: Subkulturowe środowisko młodzieżowe – społeczne implikacje zjawiska. [W:] Kosakowski C., Krause A., Przybyliński S. (red.): Pomiędzy teorią a praktyką. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 5. Olsztyn 2006

Пшыбылиньски С.: Аутоагрессия среди лиц лишенных свободы: посягательство на соьственное здоровье и жизнь. (Atak na własne zdrowie i życie – autoagresja wśród osób pozbawionych wolności). [В:] Герасевич А. Н. (ред.) Международная научно - практическая конференция. „Упучшение, сохранение и реабилитация здоровья в контексте международного сотрудничества.” Материалы меҗдународной научно - практической конференции, 21 - 23 октября 2005 года. Брест 2005

Przybyliński S.: Wpływ podkultury więziennej na zachowania agresywne osób pozbawionych wolności. [W:] Gąsior K., Sakowicz T. (red.): Pedagogika społeczna w służbie rodzinie (aspekt marginalizacyjny, resocjalizacyjny i psychologiczny). Tom 2, Kielce 2005

Przybyliński S.: Samoocena i motywacja do nauki u dzieci i młodzieży z zaburzeniami w społecznym funkcjonowaniu. [W:] W. Pilecka, K. Bidziński, M. Pietrzkiewicz (red.) O poznaniu siebie i świata przez dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kielce 2008

Przybyliński S.: Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzieży niedostosowanej społecznie z niepełnosprawnością intelektualną. [W:] C. Kosakowski, A. Krause, A. Żyta (red.): Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6. Olsztyn 2007

Przybyliński S.: Police Childcare Centre in Poland as a Welfare-and-Educational Institution. [W:] Koлбанов В. В. i in. (…) Care of Educational Institutions about Children Health. Materials of international scientific symposium. Saint Petersburg, June 28 - 30, 2006

Przybyliński S.: Motywy samouszkodzeń u osób osadzonych w jednostkach penitencjarnych. [W:] Żółkowska T. (red.) Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Konteksty Pedagogiki Specjalnej. Tom II. Szczecin 2007

Przybyliński S.: Samouszkodzenia wśród osadzonych kobiet i mężczyzn. [W:] W. Ambrozik, H. Machel, P. Stępniak (red.) Misja Służby Więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych. Poznań – Gdańsk – Warszawa – Kalisz. 2008, (współautor Marczak M.)

Przybyliński S. – Polish ways of supporting children with learning disabilities. [В:] З. Добреь (отв. ред.). “Cпециална Педагогика”. София, март 2008, (współautor: Żyta A.)

Przybyliński S.: Więzienie… Talent… Zdolności... Resocjalizacja…? [В:] В. П. Таранмей (отв. ред.) Технообраз 2007. Технологии непрерывого образования и саморазвития личности одаренныхи учащихся и студентов. Тезисы докладов VI Международной научной конференции. 5 – 6 апреля 2007 г. Гродно. Республика Беларусь. Гродно 2007

Przybyliński S.: Osoby odbywające karę więzienia jako dawcy i biorcy przemocy. [W:] Bartnikowska U., Kosakowski C., Krause A. (red.): Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 7. Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Olsztyn 2008

Przybyliński S.: Zakład poprawczy – legislacyjny wizerunek placówki dla nieletnich. [W:] Kieszkowska A. (red.) Dylematy współczesnej profilaktyki i resocjalizacji. Kielce 2008

Przybyliński S.: Przynależność podkulturowa skazanych a nastrój panujący w zakładzie karnym. [W:] Kozaczuk F. (red.) Zagadnienia readaptacji społecznej skazanych. Rzeszów 2009

Przybyliński S.: Umieszczenie w zakładzie poprawczym próbą normalizacji życia nieletnich przestępców. [W:] C. Kosakowski, A. Krause, M. Wójcik (red.) Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością. Toruń – Olsztyn 2009

Przybyliński S.: Zjawisko tatuażu – aspekt penitencjarny. [W:] Żółkowska T., Ramik – Mażewska I. (red.) Wielowymiarowość edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Tom IV. Szczecin 2009

Przybyliński S.: Supporting Children with Learning Difficulties in Poland. [W:] Żółkowska T., Ramik – Mażewska I. (ed.) Special pedagogy in researches and scientific analysis. Stettin 2009, (współautor Żyta A.)

Przybyliński S.: Program pracy penitencjarnej z osadzonymi „niebezpiecznymi” - na przykładzie programu realizowanego w Zakładzie Karnym w Barczewie. [W:] M. Marczak (red. nauk.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienna w Polsce. Kraków 2009

Przybyliński S.: Nonverbal communication system of prisoners on the example of tattoos. [B:] Д. Траянова, Р. Йосифова (отв. ред.) Лoгопедия. Lectures collection from III National Congress of Bulgarian National Association of Logopedists Balchik, 25 - 28 september 2008 Bulgaria

Przybyliński S.: Wstęp do cz. II ..o resocjalizacji zorientowanej penitencjarnie.. [W:] Przybyliński S., Wajsprych D. (red.): Społeczne i resocjalizacyjne asumpty ludzkiego bycia. Olsztyn 2009

Przybyliński S.: Tatuaż w środowisku inkarcerowanym – aspekt nobilitujący czy wykluczający? [W:] Przybyliński S., Wajsprych D. (red.): Społeczne i resocjalizacyjne asumpty ludzkiego bycia. Olsztyn 2009

Przybyliński S.: Osoba pozbawiona wolności w pracy z osobami niepełnosprawnymi - projekt niekonwencjonalnych działań resocjalizacyjnych. [W:] A. Krause, K. Materny, J. Rzeźnicka – Krupa (red.) Życie z niepełnosprawnością – wyzwania edukacyjne, rehabilitacyjne i normalizacyjne. Gdańsk 2010 (współautor M. Marczak)

Przybyliński S.: Młodzież jako kategoria przestępcza – potencjalni ‘klienci’ zakładów psychokorekcyjnych [W:] B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.) Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku. Toruń 2010

Przybyliński S.: Więzienna ‘dziara’ w percepcji osób odbywających karę pozbawienia wolności [W:] S. Przybyliński (red.) ..Niebanalny wymiar resocjalizacji penitencjarnej.. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji. Toruń 2010

Przybyliński S.: ..o procesie resocjalizacji w więzieniu i jego znaczeniu dla społecznej readaptacji... [W:] M. Marczak, B. Pastwa-Wojciechowska, M. Błażek (red. nauk.) W:] Wiedza – doświadczenie – praktyka. Interdyscyplinarne spojrzenie na problemy społeczne. Prace dedykowane Panu Profesorowi Henrykowi Machelowi. Gdańsk 2010 (współautor: M. Marczak)

Przybyliński S.: Profesor Czesław Kosakowski – słowo o Jubilacie. Wykaz publikacji Profesora [W:] Przybyliński S. (red.): Pedagogika specjalna - ..tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą.. Studia zadedykowane Profesorowi Czesławowi Kosakowskiemu. Olsztyn 2010

Przybyliński S.: (Nie)egalitarny świat więziennych tatuaży – egzemplifikacja erotycznych ‘dziar’ [W:] Przybyliński S. (red.): Poszukiwanie człowieka w nieegalitarnym świecie. Horyzonty resocjalizacyjne. Kraków 2011

Przybyliński S.: Prowizoryczna seksualność więźniów z aspektem podkulturowym w tle. „Szkice Humanistyczne”, tom XI, nr 1 - 2 (vol. 24)/2011

Przybyliński S.: Heterogeniczny wizerunek izolowanego świata kreślony więziennymi tatuażami – widok faktograficzny. „Resocjalizacja Polska”, nr 2, Warszawa 2011

Przybyliński S.: „Czy ja wyglądam na zabójcę?” – czyli skazani niebezpieczni o sobie i swoim życiu. [W:] W. Ambrozik, A. Kieszkowska (red.) Tożsamość grupowa dewiantów a ich reintegracja społeczna. Kraków 2012

Przybyliński S.: Śmierć i umieranie w umysłach osób pozbawionych wolności. „Niepełnosprawność” – „Problemy resocjalizacji penitencjarnej i niedostosowania społecznego”, nr 8/2012. (współautor B. Antoszewska)

Przybyliński S.: Więzienie w obliczu ‘drugiego życia’ - podkulturowa kreacja ludzkich poczynań. [W:] Krause A., Przybyliński S. (red.): Resocjalizacja penitencjarna – aktualne wyzwania i rozwiązania. Kraków 2012, tom 8, (współautor Krause A.)

Przybyliński S.: Pedagogika wobec dyktatu oczekiwań społecznych. „Szkice Humanistyczne”, tom XIII, nr 1 (vol. 31)/2013, (współautor Krause A.)

Przybyliński S.: „Więzienia nie są dla ludzi” – izolacja i kara pozbawienia wolności w poglądach skazanych niebezpiecznych [W:] S. Badora (red.) Kulturowe konteksty zachowań aspołecznych – implikacje dla profilaktyki i resocjalizacji. Kielce 2013

Przybyliński S.: Skazany ze statusem „niebezpiecznego” – perspektywa izolacyjna [W:] E. Łuczak, S. Przybyliński, J. Żeromska-Charlińska (red.), Eksplikatywne ujęcie procesu resocjalizacji. Horyzonty pedagogiczne.   Olsztyn 2014

TOP