• Aktualności
  • Historia
  • Struktura katedry
    • prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska
    • dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM
    • dr hab. Urszula Bartnikowska, prof. UWM
    • dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM
    • dr hab. Beata Antoszewska
    • dr Iwona Myśliwczyk
    • dr Marta Wójcik
    • dr Katarzyna Ćwirynkało
    • dr Agnieszka Żywanowska
    • mgr Agnieszka Nowakowska
    • mgr Anna Bernacka
    • mgr Wioletta Stęczniewska
  • Problematyka badawcza
  • Kierunki kształcenia
  • Dyżury pracowników
  • Publikacje
20 Wrz 2015

Napisane: 01 styczeń 1970.

Problematyka badawcza obejmuje zagadnienia z obszaru następujących działów pedagogiki specjalnej:
- pedagogika specjalna ogólna – wsparcie, rehabilitacja, kształcenie, wychowanie, podmiotowość i autorewalidacja osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dorosłość, seksualność, rodzicielstwo i starość osób z różnymi typami niepełnosprawności, kształcenie pedagogów specjalnych, autonomiczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością, rodzina (biologiczna, adopcyjna, zastępcza) osób z niepełnosprawnością,
- oligofrenopedagogika - rehabilitacja osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, rehabilitacja osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną, sytuacja psychospołeczna rodzeństwa osób z głębszym i lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej, funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, problem agresji u w/w osób, autorewalidacja, zachowania agresywne osób z niepełnosprawnością intelektualną, osoby niepełnosprawne intelektualnie w nowej rzeczywistości,
- tyflopedagogika -  rehabilitacja osób z zaburzeniami analizatora wzroku, komunikowanie się osób niewidomych i słabo widzących,
- pedagogika głuchoniewidomych – rehabilitacja osób z równoczesnym uszkodzeniem wzroku i słuchu, badania epidemiologiczne populacji osób głuchoniewidomych w Polsce,
- pedagogika korekcyjno-kompensacyjna – rodzinne uwarunkowania dysleksji i dysortografii u dzieci w młodszym wieku szkolnym, pierwotne i wtórne następstwa dysleksji i dysortografii, symptomatologia dysleksji i dysortografii, system rewalidacji dzieci dyslektycznych,
- pedagogika resocjalizacyjna – niebezpieczni przestępcy, niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży, uczniowie trudni – poszukiwanie dróg resocjalizacji, podkultury więzienne,
- pedagogika terapeutyczna  – psychospołeczne problemy dzieci i młodzieży z chorobą terminalną, opieka paliatywna, rehabilitacja osób z chorobą chroniczną, rehabilitacja osób z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- surdopedagogika – rehabilitacja dziecka z implantem ślimakowym, wczesna stymulacja rozwoju dziecka z uszkodzonym słuchem, komunikowanie się osób niesłyszących w małżeństwie z partnerem słyszącym, rehabilitacja dziecka z wielozakresowymi uszkodzeniami w tym słyszenia, osoba z uszkodzonym słuchem w rodzinie
- inne - rehabilitacja dzieci autystycznych, społeczne funkcjonowanie dzieci autystycznych.

 
 

 

TOP