• Aktualności
  • Historia
  • Struktura katedry
    • prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska
    • dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM
    • dr hab. Urszula Bartnikowska, prof. UWM
    • dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM
    • dr hab. Beata Antoszewska
    • dr Iwona Myśliwczyk
    • dr Marta Wójcik
    • dr Katarzyna Ćwirynkało
    • dr Agnieszka Żywanowska
    • mgr Agnieszka Nowakowska
    • mgr Anna Bernacka
    • mgr Wioletta Stęczniewska
  • Problematyka badawcza
  • Kierunki kształcenia
  • Dyżury pracowników
  • Publikacje
20 Wrz 2015

Napisane: 01 styczeń 1970.

dr Katarzyna Ćwirynkało

 

Doktor, pedagog specjalny (specjalność: oligofrenopedagogika), adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Koordynator Dziekana Wydziału Nauk Społecznych UWM w Olsztynie ds. studentów niepełnosprawnych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół następujących zagadnień: funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie i szkole, rodzina dziecka z niepełnosprawnością, rodzina adopcyjna i zastępcza dziecka z niepełnosprawnością, przemoc i zaniedbanie wobec osób z niepełnosprawnością, seksualność i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością, opieka i wsparcie osób starszych w rodzinie.

Jest autorką i współautorką dwóch monografii, redaktorką i współredaktorką czterech publikacji zwartych oraz autorką ponad 80 artykułów w czasopismach naukowych i rozdziałów w książkach.

Monografie:
1. Katarzyna Ćwirynkało, Społeczne funkcjonowanie osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną (w kontekście ich autonomii i podmiotowości). Toruń 2010. Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”. ISBN 978-83-89163-63-9; ss. 216.
2. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków 2013. Oficyna Wydawnicza “Impuls”. ISBN 978-83-7850-126-8; ss. 239 (współautor: Urszula Bartnikowska)

Prace pod redakcją i współredakcją:
1. Katarzyna Ćwirynkało, Wychowanie w edukacji specjalnej osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Toruń 2011. Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”. ISBN 978-83-98163-83-7; ss. 228.
2. Katarzyna Ćwirynkało, Czesław Kosakowski, Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową. Toruń 2012. Wydawnictwo Adam Marszałek. ISBN: 978-83-7780-216-8; ss. 390.
3. Katarzyna Ćwirynkało, Czesław Kosakowski, Agnieszka Żywanowska, Horyzonty pedagogiczne 1. Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Kraków 2013,  Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ISBN: 978-83-7850-152-7; ss. 317.
4. Beata Antoszewska, Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Porozmawiajmy o starości... Olsztyn 2015, Wyd. UWM. ISBN: 978-83-7299-900-9; ss. 288.

Artykuły w czasopismach:
1. Katarzyna Ćwirynkało, Praca nad samokontrolą emocjonalną osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. „Niepełnosprawność” Półrocznik naukowy, nr 2/2009 „Życie z niepełnosprawnością. Trud dorastania i społecznej egzystencji”. ISSN 2080-9476; s. 51-66.
2. Katarzyna Ćwirynkało, Być ojcem dziecka z niepełnosprawnością. „Przyjaciel” nr 3 (22) 2010. ISSN 1896-8392; s. 6-11.
3. Katarzyna Ćwirynkało, Pełnosprawni uczniowie wobec swoich rówieśników z niepełnosprawnością. "Niepełnosprawność" Półrocznik naukowy Nr 3/2010: "Edukacja osób niepełnosprawnych". Gdańsk. ISSN 2080-9476; s. 93-106.
4. Beata Antoszewska, Katarzyna Ćwirynkało, Wiedza na temat płci i identyfikacja płciowa młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualna˛ (Gender identification of youth with mild degree of intellectual disability). Kwartalnik „Szkice Humanistyczne”, t. XII, nr 1 (vol. 27) 2012. ISSN: 1642-6363; s. 115-130
5. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie adopcyjnej i zastępczej. Część I – zetknięcie się z niepełnosprawnością dziecka, analiza decyzji. Kwartalnik „Szkice Humanistyczne” t. XII, nr 2 (vol. 28) 2012, ISSN: 1642-6363; s. 197-216
6. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie adopcyjnej i zastępczej. Część II – jakość funkcjonowania rodzin (Disabled children in adoptive and foster families. Part 2. The quality of family functioning) Kwartalnik „Szkice Humanistyczne” t. XII, nr 4 (vol. 30) 2012, ISSN: 1642-6363; s. 199-216
7. Katarzyna Ćwirynkało, Urszula Bartnikowska, Relacje z rodzeństwem dzieci niepełnosprawnych w rodzinach adopcyjnych i zastępczych,” Kwartalnik Pedagogiczny” nr 3 (225) 2012 (wydanie: listopad 2013), ISSN: 0023-5938, s. 163-178, współautor: Urszula Bartnikowska (lista C – ERIH – 10 pkt.)
8. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, W świecie dziecka z niepełnosprawnością – być ofiarą przemocy i zaniedbania (In the world of a child with a disability – being a victim of abuse and neglect) Kwartalnik „Szkice Humanistyczne” t. XIII, nr 1 (vol. 31) 2013, ISSN: 1642-6363; s. 77-87, (lista B – 5 pkt.)
9. Katarzyna Ćwirynkało, Rodzina zastępcza z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną. Studium przypadku. „Wychowanie na co dzień” 2013, nr 1-2, ISSN: 1230-7785, s. 9-16. (lista B – 5 pkt.)
10. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Przemoc wobec dzieci z niepełnosprawnością, przegląd piśmiennictwa. „Annals of Diagnostic Paediatric Pathology” 2013, vol. 17, nr 3-4, ISSN: 1427-4426, s. 63-68. (lista B – 3 pkt.)
11. Katarzyna Ćwirynkało, Osoby z niepełnosprawnością jako ofiary zaniedbania w rodzinie. „Opuscula Sociologica” 2013, nr 1, ISSN: 2299-9000; s. 47-59. (lista B – 4 pkt.)
12. Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało, Nowe kierunki i tendencje pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną – zmiany terminologiczne. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej: Współczesne perspektywy badań nad niepełnosprawnością” 2013, nr 10, ISSN: 2080-9476; s. 52-61, (lista B – 5 pkt.)
13. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Adaptacja do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego dziecka z niepełnosprawnością. „Studia nad rodziną” 2013, nr 32, półrocznik 1, ISSN: 1429-2416, s. 251-273, (lista B – 6 pkt.)
14. Katarzyna Ćwirynkało, Rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle współczesnych paradygmatów pedagogiki specjalnej. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2013, nr 4 (22), ISSN: s. 47-60 (lista B – 5 pkt.)
15. Urszula Bartnikowska, Anna Chyła, Katarzyna Ćwirynkało, Niepełnosprawność a macierzyństwo – możliwości i bariery. Studium fenomenograficzne samotnych matek z niepełnosprawnością intelektualną. „Studia nad rodziną” 2013, nr 33, półrocznik 2, ISSN: 1429-2416, s. 29-52, (lista B – 6 pkt.)
16. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Wizerunek własnego ojca w narracjach niepełnosprawnych mężczyzn – powielenie czy odrzucenie wzorca. „Wychowanie na co Dzień” 2013, nr 7-8 (238-239), ISSN: 1230-7785, s. 33-38, (lista B – 5 pkt.)
17. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Tworzenie rodziny wpierającej osierocone dziecko z niepełnosprawnością. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica III” Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, 2014, nr 153, ISSN: 2299-2103, s. 36-46, współautor: Urszula Bartnikowska
18. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością wychowywanych w rodzinach adopcyjnych i zastępczych. „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2014, nr 2, ISSN: 1642-1981, s. 31-46, współautor: Urszula Bartnikowska (lista B – 6 pkt.)
19. Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta, Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek. „Szkoła specjalna” 2014, nr 3, ISSN: 0137-818 X, s. 186-201, współautor: Agnieszka Żyta (lista B – 5 pkt.)
20. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Anna Chyła, Kobiety z niepełnosprawnością intelektualną w roli matki – perspektywa zagrożeń. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej: Niepełnosprawność w przestrzeni współczesnej rodziny” 2014, nr 13, ISSN: 2080-9476; s. 40-53, współautorki: (lista B – 5 pkt.)
21. Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało, Starzejący się rodzice, starzejące się dzieci – problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej: Niepełnosprawność w przestrzeni współczesnej rodziny” 2014, nr 13, ISSN: 2080-9476; s. 54-67, (lista B – 5 pkt.)
22. Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta, „On przyszedł do nas ze specjalną misją – żeby scalić mnie i męża” – relacje między rodzicami dzieci z zespołem Downa w doświadczeniach matek. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej: Niepełnosprawność w przestrzeni współczesnej rodziny” 2014, nr 13, ISSN: 2080-9476; s. 80-96, (lista B – 5 pkt.)
23. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Wsparcie społeczne z perspektywy ojców z niepełnosprawnością. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej: Niepełnosprawność w przestrzeni współczesnej rodziny” 2014, nr 13, ISSN: 2080-9476; s. 120-134, (lista B – 5 pkt.)
24. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Satysfakcja rodzicielska ojców z niepełnosprawnością. „Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne czasopismo naukowe ” nr 8 (2), 2014, ISSN: 2083-2923, s. 106-118,  (lista B – 6 pkt.)
25. Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało, Relacje rówieśnicze uczniów z  niepełnosprawnością w nauczaniu inkluzyjnym – wybrane problemy. „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4 (27) 2014, ISSN  1734-1582, s. 88-98, (lista  B – 9 pkt.)
26. Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta, Droga do radości i satysfakcji z macierzyństwa dziecka z zespołem Downa. Raport z badań. „Studia nad Rodziną” nr 2 (35) 2014 (data ukazania: 05/2015), ISSN: 1429-2416, s. 45-64, (lista B – 6 pkt.)
27. Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało, Rola organizacji pozarządowych działających na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną w opinii rodziców. „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2015, nr 3, ISSN: 1642-1981, s. 73-90, (lista B – 7 pkt.)
28. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Beata Antoszewska, Godność człowieka z niepełnosprawnością: perspektywa pedagogiki specjalnej. „Kwartalnik Filozoficzny” 2015, t. XLIII, Zeszyt 3, Polska Akademia Umiejętności, Uniwersytet Jagielloński, ISSN: 1230-4050, s. 103-121, (lista B – 5 pkt.)
29. Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta, Różne oblicza rehabilitacji dzieci z zespołem Downa – relacje matek. „Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne czasopismo naukowe ” nr 10 (2), 2015, ISSN: 2083-2923, s. 85-97, (lista B – 7 pkt.)
30. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Zmierzenie się z przeszłością niepełnosprawnego dziecka przez rodziców adopcyjnych i zastępczych – studium fenomenograficzne. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” nr 3 (29), 2015, ISSN: 1734-5537, s. 87-105, współautor: Urszula Bartnikowska (lista B – 10 pkt.)
31. Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta, Kobieta z niepełnosprawnością intelektualną jako matka – problematyka wsparcia. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2015, nr 18, ISSN: 2080-9476; s. 113-129, (lista B – 11 pkt.)
32. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Beata Antoszewska, Doświadczenie śmierci tracącego sprawność rodzica – perspektywa opiekującego się nim dorosłego dziecka. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2015, nr 18, ISSN: 2080-9476; s. 130-147, (lista B – 11 pkt.)
33. Katarzyna Ćwirynkało, Monika Włodarczyk-Dudka, Aleksandra Arciszewska, Postawy rodziców wobec dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2015, t. 2, ISSN: 1895-4308, (lista B – 13 pkt.)
34. Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało, Wspieranie rodzin dzieci z niepełnosprawnością – perspektywa zmiany. „Wychowanie w Rodzinie” 2015, t. XI, zeszyt 1, s. 369-388, ISSN: 2082-9019; (lista B – 10 pkt.)
35. Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta, Przekonania nauczycieli na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami. Raport z badań. „Szkoła Specjalna” 2015, nr 4, s. 245-259, ISSN: 0137-818X, (lista B – 10 pkt.)
36. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Przyszłość niepełnosprawnego dziecka i własnej rodziny w opiniach rodziców adopcyjnych i zastępczych. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2015, nr 20, ISSN: 2080-9476; s. 31-45, (lista B – 11 pkt.)
37. Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało, W poszukiwaniu radości i satysfakcji z bycia rodzicem dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – analiza badań skoncentrowanych na doświadczeniach ojców. „Wychowanie na co dzień” 2015, nr 1, s. 47-51, ISSN:  1230-7785, (lista B – 4 pkt.)
38. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Niepełnosprawność mężczyzny a możliwości i ograniczenia w realizowaniu roli ojca.   „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” 2015, t. 20, nr 1, s. 63-80, ISSN: 2391-9973.
39.  Katarzyna Ćwirynkało, Urszula Bartnikowska, 25 lat funkcjonowania Ustawy o systemie oświaty. Tendencje w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 23/2016, ISSN: 2080-9476, s. 88-102 (lista B - 11,000)
40. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta, Nauczyciele szkoły integracyjnej wobec kształcenia dzieci z trudnościami emocjonalnymi i w zachowaniu. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 23/2016, ISSN: 2080-9476, s. 133-145  (lista B - 11,000)
41. Katarzyna Ćwirynkało, Beata Borowska-Beszta, Urszula Bartnikowska, Masculinity and Intellectual Disability: A Review of Theoretical Concepts and Research. International Journal of Psycho-Educational Sciences, ISSN: 2325-775X, nr 2/2016, s. 36-50.
42. Katarzyna Ćwirynkało, Beata Borowska-Beszta, Urszula Bartnikowska, Masculinity as Defined by Males Self-Advocates with Intellectual Disabilities: A Focus Group Research Report. International Journal of Psycho-Educational Sciences, Vol. 5, nr 3, ISSN: 2325-775X, s. 105-120.

Rozdziały w monografiach:
1. Beata Antoszewska, Katarzyna Ćwirynkało (2015). Students with Mild Intellectual Disabilities about Themselves – Sexuality, Love, Identification. W: T. Żółkowska, J. Buława-Halasz, K. Kaliszewska (red.), Special Pedagogy – Conception and the Reality. T. IV: Disability: premises and conclusions, Szczecin 2015, Wyd. Nauk. Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego MINERWA, ISBN: 978-83-64277-51-1; s. 135-166; współautor: Beata Antoszewska
2. Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało (2016). Funkcjonowanie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie adopcyjnej i zastępczej w kontekście wcześniejszego doświadczania krzywdzenia dziecka w opiniach rodziców. W: U. Bartnikowska, A. Żyta, S. Przybyliński (red.),  Inkluzja - marganalizacja - wykluczenie a jakość życia osób z niepełnosprawnością. Wyzwania współczesności, Olsztyn 2016, Wyd. UWM, ISBN: 978-83-8100-000-0, s. 85-100, współautor: Urszula Bartnikowska
3. Katarzyna Ćwirynkało (2016). Styl pracy pedagoga specjalnego. W: U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski (red.), Pedagog specjalny - dylematy roli, Olsztyn 2016, Wyd. UWM, ISBN: 978-83-7299-982-5, s. 36-46
4. Katarzyna Ćwirynkało (2016). Kara w pracy pedagoga specjalnego. W: U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski (red.), Pedagog specjalny - dylematy roli, Olsztyn, Wyd. UWM, ISBN: 978-83-7299-982-5, s. 125-134.
5. Katarzyna Ćwirynkało, Iwona Myśliwczyk (2016). Mainstream School Teachers’ Attitudes toward Inclusion of Children with Special Educational Needs in Poland. W:O. Titrek, I. Mikelsone, L. Pavitola, G. Sezen Gültekin (red.), ICLEL 2016 Conference Proceeding Book. 2nd International Conference on Lifelong Education and Leadership for All, Sakarya 2016, Wyd. Sakarya University, ISBN: 978-605-66495-1-6,  s. 680-687.
6. Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało (2016). Self-Advocates With Intellectual Disabilities In Poland And Their Way To Social Participation. W:O. Titrek, I. Mikelsone, L. Pavitola, G. Sezen Gültekin (red.), ICLEL 2016 Conference Proceeding Book. 2nd International Conference on Lifelong Education and Leadership for All, Sakarya 2016, Wyd. Sakarya University, ISBN: 978-605-66495-1-6,  s. 674-679.

TOP