• Aktualności
  • Historia
  • Struktura katedry
    • prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska
    • dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM
    • dr hab. Urszula Bartnikowska, prof. UWM
    • dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM
    • dr hab. Beata Antoszewska
    • dr Iwona Myśliwczyk
    • dr Marta Wójcik
    • dr Katarzyna Ćwirynkało
    • dr Agnieszka Żywanowska
    • mgr Agnieszka Nowakowska
    • mgr Anna Bernacka
    • mgr Wioletta Stęczniewska
  • Problematyka badawcza
  • Kierunki kształcenia
  • Dyżury pracowników
  • Publikacje
04 Lis 2015

Napisane: 01 styczeń 1970.

dr Marta Wójcik

 

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, sudropedagog, nauczyciel wczesnej edukacji. Zainteresowania badawcze to funkcjonowanie osób niesłyszących  i słabosłyszących; funkcjonowanie szkolne dzieci z niepełnosprawnością; pedagogiczne aspekty duszpasterstwa osób z niepełnosprawnością. Prywatnie fascynuje się najwcześniejszym okresem rozwojowym dzieci, zarówno w normie, jak i mających zaburzenie słuchu.

Publikacje:
Monografia:
Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej, Kraków 2008

Prace pod redakcją:
•    Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, Toruń 2009, (współredaktorzy: Cz. Kosakowski, A. Krause),
•    Edukacja i rehabilitacja osób z wadą słuchu - wyzwania współczesności. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji, Toruń 2010
•    Diagnoza i metody wspomagania rozwoju, Olsztyn 2015 (współredaktor: B. Antoszewska)

Artykuły:
* Zaniedbania w aspekcie triady: szkoła - rodzice - dziecko w kształceniu integracyjnymi masowym dzieci z wadą słuchu, [w:] Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, red Z. Gajdzica, A. Klinik, Wyd. UŚ, Katowice 2004, s.287 - 295, (współautor U. Bartnikowska);
* Społeczne funkcjonowanie uczniów z wadami słuchu, [w:] Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany, red. Cz. Kosakowski, A. Krause, wyd. UWM, Olsztyn 2004, s. 271 - 277;
* Nauczyciele szkół specjalnych i masowych wobec integracji osób pełno-i niepełnosprawnych na gruncie szkoły, [w:] Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, red. G. Dryżałowska, H. Żuraw, Wyd. Akademickie „Żak", Warszawa 2004 (współautorki: B. Antoszewska, K. Ćwirynkało, A. Żywanowska)
* Wczesna diagnoza i stymulacja rozwoju językowego dziecka z wadą słuchu jako wyznacznik powodzenia szkolnego - na podstawie studium przypadku, [w:] Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, red. W. Pilecka, A. Ozga, P. Kurtek, wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2005, s.141-146;
* Możliwości i ograniczenia w kształceniu niesłyszących, [w:] Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością, red. Cz. Kosakowski, ks. C. Rogowski, wyd. UWM, Olsztyn, 2005, s. 225-232;
* Droga do normalizacji warunków życia niesłyszących, [w:] Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych, red. Cz. Kosakowski, A. Krause, wyd. UWM, Olsztyn 2005, s. 148-152.
* Być pedagogiem specjalnym, [w:] Pomiędzy teorią a praktyką, red. Cz. Kosakowski, A. Krause, S. Przybyliński, wyd. UWM, Olsztyn 2005, s. 148-152.
* Osoba niesłysząca jako twórca i odbiorca kultury, [w:] Świat pełen znaczeń - kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków 2006, s. 117 - 124 (współautor: U. Bartnikowska)
* Pełnosprawne rodzeństwo wobec niepełnosprawności brata czy siostry, [w:] Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, red. U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause, wyd. UWM Olsztyn, 2008, s. 207 - 211 (współautor: A. Jankowska)
* Niesłyszący surdopedagog - spotkanie z rzeczywistością, [w:] Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Wyzwania praktyki, red I. Chrzanowska, B. Jachimczak, Łódź 2008, s. 413 – 419
* Zagrożenia społecznego funkcjonowania niesłyszącej młodzieży [w:] Zagrożenia współczesnej rodziny, red. E. Lisowska, Kielce 2008, s. 183 - 188 (współautor: U. Bartnikowska)
* Umiejętności społeczne młodzieży z uszkodzonym słuchem [w:] O poznawaniu siebie i świata przez dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, red. W. Pilecka, K. Bidziński, M. Pietrzkiewicz, Kielce 2008, s. 173 - 179
* The Internet as a Source of Support for Families Raising Hard of Hearing Children [w:] Special Pedagogy in Researches and Scientific Analysis, red. T. Żółkowska, I. Ramik-Mażewska (współautor: U. Bartnikowska) (również w wydaniu internetowym na stronie: http://www.monografie.pl)
* Rehabilitacja we wspomnieniach studentów z wadą słuchu [w:] Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość. Wielowymiarowość edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, red. T. Żółkowska, I. Ramik-Mażewska, Szczecin 2009, s.407 - 412,
* Funkcjonowanie studentów niepełnosprawnych - założenia i rzeczywistość. Wielopłaszczyznowość wsparcia społecznego studentów niepełnosprawnych, (współautor: S. Nosarzewska), [w:] Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość. Wielowymiarowość edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, red. T. Żółkowska, I. Ramik-Mażewska, Szczecin 2009, s.833 - 842,
* Wczesna interwencja w życiu dziecka i jego rodziny [w:] Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, red. Cz. Kosakowski, A. Krause, M. Wójcik, Toruń 2009, (współautor: Emilia Kowalewicz), s. 81 - 86,
* Nauczyciel wobec ucznia trudnego [w:] Obszary społecznej marginalizacji - niepełnosprawność, red. J. Rutkowiak A. Krause, Olsztyn 2009, (współautor: B. Antoszewska), s. 159 - 163,
* „Inni" o dorosłości - refleksje młodzieży z wadą słuchu, [w:] Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Trudy dorastania, trudy dorosłości, red. I. Chrzanowska, B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik, Łódź 2009, s. 181 - 184,
* Samoocena gimnazjalistów niesłyszących i niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - studium porównawcze [w:] T. Zółkowska, L. Konopska (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, Szczecin 2009, (współautor: K. Ćwirynkało) s. 417 - 424,
* Funkcjonowanie społeczne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz uczniów niesłyszących i słabosłyszących - studium porównawcze [w:] T. Zółkowska, L. Konopska (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, Szczecin 2009, (współautor: K. Ćwirynkało), s. 475 - 488,
* Wada słuchu w rodzinie – wielowymiarowość i wieloaspektowość zjawiska [w:] Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, red. A Nowicka, J. Bąbka, Lubin 2010, s. 239 - 254,
* Proces rehabilitacji dzieci niesłyszących w percepcji matek, [w:] Edukacja i rehabilitacja osób z wadą słuchu – wyzwania współczesności. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji, M. Wójcik (red), Toruń 2010,
* Wymiary współczesnej surdopedagogiki, [w:] S. Przybyliński (red.), Pedagogika specjalna - tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą... Studia zadedykowane profesorowi Czesławowi Kosakowskiemu, s. 245 - 254,
* Problemy dorastania młodzieży z wadą słuchu w oczach jej nauczycieli i wychowawców, [w:] Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych, red. B. Witkowska, K. Bidziński, P. Kurtek, Kielce 2010, s.166 - 171, (współautor: U. Bartnikowska)
* Kultura Głuchych, [w:] Życie z niepełnosprawnością - wyzwania edukacyjne, rehabilitacyjne i normalizacyjne, red. A. Krause, K. Materny, J. Rzeźnicka-Krupa, Gdańsk 2010, s. 27 - 36, Toruń 2010,
* Women and their Families in the Face of Breast Neoplasm [w:] ed. B. Ostapiuk, K. Żółkowska, T. Żółkowska, Facets of the Disability Szczecin 2011; współautor B. Antoszewska
* Praca z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasie, [w:] Białas M. (red.) Specjalne potrzeby niepełnosprawnych. Special needs of the disabled people. Kraków 2011, współautor: K. Ćwirynkało
* Kształcenie integracyjne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z perspektywy nauczycieli, [w:] M. Białas (red.) Specjalne potrzeby niepełnosprawnych. Special needs of the disabled people. Kraków 2011, s. 327-341; współautor: K. Ćwirynkało
* Kreatywny charakter twórczości osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, [w:] E. Lubińska-Kościółek, K. Plutecka, Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2011, s. 141-150
* Przygotowanie uczniów klas I-III na spotkanie z Innym w propozycjach zajęć studentów Wczesnej Edukacji z Kształceniem Integracyjnym, (w:) I. Chrzanowska, B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik (red.), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Inny wobec wyzwań współczesnego świata, Łódź 2011, s.403 - 417; (współautor: K. Ćwirynkało)
* Problemy funkcjonowania studentów z wadą słuchu na uczelniach wyższych - perspektywa absolwencka, (w:) B. Antoszewska, Cz. Kosakowski (red.), Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, Wyd. Adam Marszałek 2011,
* Osoby z rzadkimi zespołami genetycznymi (w:) K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski (red.), Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012, s. 335-357
* Wychowanie w surdopedagogice – propozycja zmian (w:) Katarzyna Bieńkowska, Katarzyna Wereszka, Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice, Warszawa 2014

TOP