• Aktualności
  • Historia
  • Struktura katedry
    • prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska
    • dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM
    • dr hab. Urszula Bartnikowska, prof. UWM
    • dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM
    • dr hab. Beata Antoszewska
    • dr Iwona Myśliwczyk
    • dr Marta Wójcik
    • dr Katarzyna Ćwirynkało
    • dr Agnieszka Żywanowska
    • mgr Agnieszka Nowakowska
    • mgr Anna Bernacka
    • mgr Wioletta Stęczniewska
  • Problematyka badawcza
  • Kierunki kształcenia
  • Dyżury pracowników
  • Publikacje
08 Lis 2015

Napisane: 01 styczeń 1970.

     dr Agnieszka Żywanowska

 

Pedagog specjalny (specjalność: oligofrenopedagogika), logopeda, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. Zainteresowania badawcze oscylują wokół problematyki funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin; wczesnej interwencji i stymulacji rozwoju dziecka; profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej osób z zaburzoną zdolnością komunikacyjną.

Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego,
Członek Uniwersytetu Międzypokoleniowego w Olsztynie   
Członek Stowarzyszenia na Rzecz Normalizacji Życia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Członek Stowarzyszenia Olimpiady Specjalne Warmińsko – Mazurskie.

Publikacje
MONOGRAFIA
Agresja u osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Wielowymiarowość uwarunkowań, Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza Impuls, ISBN:  978-83-7587-041-1, ss.258.       

KSIĄŻKI POD REDAKCJĄ
Horyzonty pedagogiczne. Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Tom 1, Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza Impuls, ISBN: 978-83-7850-152-7 (współredakcja K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski), ss.318.

WYBRANE PUBLIKACJE W CZASOPISMACH I ZBIOROWYCH PRACACH NAUKOWYCH
Psychospołeczne Determinanty zachowań dewiacyjnych młodzieży, recenzja książki B. Urbana, Psychospołeczne determinanty zachowań dewiacyjnych młodzieży, „Wychowanie na co dzień” 1-2/2001, str. 47-48.
Agresja i lęk u osób lekko upośledzonych umysłowo i u osób w normie intelektualnej, Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów, Zeszyt 6, red. Justyna Dobrołowicz, Kielce 2002, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, str. 275 - 282
Preferowane wartości życiowe uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym wyrazem dążeń do autonomii, Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy, red. W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska – Kwapisz, Olsztyn – Poznań – Warszawa 2002, str. 393 - 404
Rys historyczny wychowania i kształcenia osób z równoczesnym upośledzeniem słuchu i wzroku, Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych (modelowe rozwiązania), red. Cz. Kosakowski, M. Zaorska, Olsztyn 2002, str. 15 - 21
Stosunek społeczeństwa do osób niepełnosprawnych w odbiorze uczniów lekko upośledzonych umysłowo, Od tradycjonalizmu do ponowoczesności. Dyskursy pedagogiki specjalnej, red. E. Górniewicz, A. Krause, Olsztyn 2002, str. 110 – 115
Autoagresja wśród osób niepełnosprawnych intelektualnie, recenzja książki D. Kopeć, Zachowania autoagresywne osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Szkoła specjalna”  1 / 2003.
Integracja – drogą rozwoju kształcenia specjalnego?, Od tradycjonalizmu do ponowoczesności. Dyskursy pedagogiki specjalnej, red. E. Górniewicz, A. Krause, Olsztyn 2003, str. 220 – 225
Spędzanie czasu wolnego uczniów niepełnosprawnych intelektualnie razem z pełnosprawnymi – Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, red. Z. Kazanowski, D. Osik – Chudowolska, Wyd. UMCS, Lublin 2003, str. 243 – 247.
Poziom i rodzaje zachowań agresywnych uczniów niepełnosprawnych intelektualnie i ich pełnosprawnych rówieśników – Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, red. T. Sołtysiak, J. Sudar – Malukiewicz, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003, str. 245 – 254.
Wartości nadrzędne nieformalnej stratyfikacji więźniów – szansą spełnienia – Dorosłość, Niepełnosprawność, Czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, red. K. D. Rzedzicka, A. Kobylańska, „Impuls”, Kraków 2003, (płyta cd)
Rodzina w obliczu sytuacji traumatycznych dziecka niepełnosprawnego intelektualnie – „Auxilium Sociale” 3-4, 2003, str. 214-220 .
Problemy terapii mowy dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym. Studium przypadku, Forum Pedagogów Specjalnych XXI wieku, red. J. Pańczyk, tom IV, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003, str. 205-215.
Integracyjna rola czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną – Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany, red. Cz. Kosakowski, A. Krause, Wyd. UWM, Olsztyn 2004, str. 199 – 204.
Związek samooceny z agresywnym zachowaniem się młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Osobowość, Samorealizacja, Odpowiedzialność, Bezpieczeństwo, Autonomia – teoria, empiria i praktyka rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej starości, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Wyd. APS, Warszawa 2004,  str. 105-111.
Wieloaspektowość wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne, [w:] Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, red. G. Kwaśniewska, A. Wojnarska, Lublin 2004, Wydawnictwo UMCS, str. 75 – 82.
Normalizacja  życia osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych, red. Cz. Kosakowski, A. Krause, Olsztyn, 2005, Wydawnictwo UWM, str. 136 – 141.
Pedagog wobec dziecka z chorobą przewlekłą – [w:] Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością, red. Cz. Kosakowski, C. Rogowski, Olsztyn 2005, Wydawnictwo UWM, str. 240 - 246.
Monografia: Agresja u osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Wielowymiarowość uwarunkowań, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009, ss. 258.
Rodzinne uwarunkowania zachowań agresywnych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – implikacje dla teorii i praktyki pedagogicznej – [w:] Pomiędzy teorią i praktyką,  red. Cz. Kosakowski, A. Krause, S. Przybyliński, Olsztyn, 2006, Wydawnictwo UWM, str. 381 – 386.
Wieloaspektowość oddziaływań profilaktycznych i interwencyjno – naprawczych zachowań agresywnych uczniów szkoły specjalnej[w:] Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego,  red. Cz. Kosakowski, A. Krause, A. Żyta, Olsztyn, 2007, Wydawnictwo UWM, str. 292 – 296.
The indywidual and personal conditions of aggressive behaviour [w:] Special pedagogy in researches and scientific analysis,  Żółkowska T., Ramik-Mażewska I. (red.), University of Stettin, Stettin 2009, s. 339
Podmiotowość drogą do człowieczeństwa osób niepełnosprawnych. W: Romanowska-Łakomy H., Kędzierska H. (red.) Człowiek integralny. Holistyczna wizja człowieczeństwa. Warszawa 2009, ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. ISBN 978-83-61538-04-2; s. 173-184; współautor: Ćwirynkało Katarzyna
Aktywność osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną – perspektywa uczniów, nauczycieli i rodziców. W: Żółkowska T., Ramik-Mażewska I. (red.) Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Wielowymiarowość edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. T. IV. Szczecin 2009. Wyd. ZAPOL. ISBN 978-83-751812-9-6, ISBN 1897-1857; s. 571-577; współautor: Ćwirynkało Katarzyna
Ewaluacja teorii agresji w świetle badań i poglądów. W: Żółkowska T., Ramik-Mażewska I. (red.) Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Wielowymiarowość edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. T. IV. Szczecin 2009. Wyd. ZAPOL. ISBN 978-83-751812-9-6, ISBN 1897-1857; s. 225-233; współautor: Ćwirynkało Katarzyna
„Znaczenie rodziny w powstawaniu zachowań agresywnych”, [w:] Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą… Studia zadedykowane profesorowi Czesławowi Kosakowskiemu, red. S. Przybyliński, Olsztyn 2010, s. 295 – 306, ISBN 978-83-7299-658-9
„Problemy wieku dorastania młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w kontekście jej przestrzeni życiowej”, [w:] Wychowanie w edukacji specjalnej osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną, red. Katarzyna Ćwirynkało, Toruń 2011, s.204 – 225, ISBN 978-83-89163-83-7.
„Czynniki środowiska rodzinnego a zachowania agresywne osób niepełnosprawnych intelektualnie”, [w:] Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata, red. M. Chudowolska, D. Osik - Chudowolska, Kraków 2011, s.127 – 141, ISBN 978-83-7587-459-4.
„Problem Behaviours of Adolescents with Intellectual Disability – between Expectations and Reality”, [w:] Facets of the disability, etided by. B. Ostapiuk, K. Żółkowska, T. Żółkowska, Szczecin 2011, s.349-367.
„Trudne problemy niepełnosprawnych intelektualnie adolescentów” [w:] Dyskursy Pedagogiki Specjalnej t.10. Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, (red.), B. Antoszewska, Cz. Kosakowski, Toruń 2011. s.185-195, ISBN 978-83-7780-212-0.
„Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju osób z niepełnosprawnością    wielozakresową”, [w:] Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. Czesław Kosakowski, Katarzyna Ćwirynkało, Toruń 2012, s.44-66, ISBN 978-83-7780-216-8.
Osoby z afazją, [w:] Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. Czesław Kosakowski, Katarzyna Ćwirynkało, Toruń 2012,  s.289-312, ISBN 978-83-7780-216-8.
Niepełnosprawność intelektualna w obszarze wybranych mechanizmów stygmatyzacji społecznej, [w:] Horyzonty pedagogiczne. Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Tom 1, K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, A. Żywanowska (red), Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza Impuls, ISBN: 978-83-7850-152-7 

Kontakt e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

TOP