Program konferencji

 

VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu:

Dziecko – cyfrowy tubylec w szkole. Problemy i wyzwania

Temat konferencji: Dziecko w dyskursach cyfrowości – realia i perspektywy

Olsztyn, 7 czerwca 2024 roku

 

PROGRAM KONFERENCJI

 

08.30 – 09.30 Rejestracja uczestników (s. A3.02/ spotkanie główne MS Teams)

 

I CZĘŚĆ Rozpoczęcie konferencji oraz obrady plenarne 

09.30-11.00 Uroczyste rozpoczęcie konferencji:

Prof. UWM dr hab. Joanna Ostrouch-Kamińska – dziekan Wydziału Nauk Społecznych UWM w Olsztynie

Prof. UWM dr hab. Sławomir Przybyliński – prorektor ds. studenckich UWM w Olsztynie

Prof. UWM dr hab. Marzenna Nowicka – przewodnicząca komitetu organizacyjnego konferencji

 

Wystąpienia plenarne część 1:

  • Prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska, Uniwersytet Gdański, Multikulturowa, inkluzywna, holistyczna – wewnętrzne związki i napięcia w praktykach wczesnej edukacji
  • Prof. dr hab. Józefa Bałachowicz, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Doświadczenia szkolne uczniów klas 1-3 w czasie edukacji zdalnej a rola medium w społecznym uczeniu się
  • Prof. APS dr hab. Maciej Tanaś, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Współczesne oblicza cyfrowej przestrzeni kształcenia

11.00.11.20 Przerwa kawowa

11.20-12.40 Wystąpienia plenarne część 2:

  • Prof. dr hab. Marek Sokołowski, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, „Idem per idem”. Sztuczna inteligencja o… sztucznej inteligencji
  • Prof. UAM dr hab. Natalia Walter, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 50 lat doświadczeń programowania dziecięcego: badania, praktyka, prognozy
  • Prof. UJK dr hab. Zuzanna Zbróg, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Organizowanie środowiska edukacyjnego współczesnych uczniów klas I-III – zmiany w konstruowaniu roli nauczyciela i ucznia
  • Prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Trudności w komunikacji werbalnej dzieci przedszkolnych – cyfrowych tubylców

12.40-13.00 Przerwa kawowa

II CZĘŚĆ Sesja warsztatowa

13.00-14.30 Warsztaty do wyboru:

  1. Prof. UKSW dr hab. Monika Przybysz, Higiena cyfrowa w przestrzeni sieci, s. A2.03
  2. Prof AP dr hab. Mariusz Jędrzejko, Samotność, atomizacja. O trudnych emocjach dzieci i nastolatków
    w erze cyfrowej. Delegacja dla profilaktyki domowej i szkolnej
    , s. A2.04
  3. Mgr Monika Lentacz, 4P4C – nowa metodyka na rzecz kluczowych kompetencji przyszłości, s. A2.02
  4. Dr Eliza Gładkowska, Story time – warsztaty storytellingu w nauczaniu języka angielskiego w przedszkolu
    i klasach I-III
    , s. A2.05

 

14.30-15.15 Lunch

15.15-15.45 Muzyczny podwieczorek

 

III CZĘŚĆ Sekcje tematyczne

15.45-18.15 Obrady w sekcjach problemowych

18.15-18.30 Podsumowanie obrad i zakończenie konferencji (s. A3.02/ spotkanie główne MS Teams)

 

19.00 Uroczysta kolacja

 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM OBRAD W SEKCJACH PROBLEMOWYCH (15.45-18.15)

 

Sekcja 1. Potencjał dziecka w przestrzeni offline lub/i online (s. A2.01)

moderatorzy: prof. AMW dr hab. Agnieszka Nowak-Łojewska, dr Małgorzata Sławińska

 

  1. Prof. AMW dr hab. Agnieszka Nowak-Łojewska, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, Dziecko
    w cyberprzestrzeni. Czy jest się czego bać?
  2. Dr Sylwia Galanciak, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Kogo ciekawią lekcje STEM? Nowe technologie a zainteresowanie uczniów nauką
  3. Dr Małgorzata Sławińska, dr Aneta Świder-Pióro, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Multimedialny potencjał książek z serii „Gama i Pasażerowie” jako przestrzeń integracji wiedzy
  4. Dr Agnieszka Koterwas, dr Edyta Nowosielska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Doświadczenie wypalenia szkolnego wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej – zapowiedź badań [online]
  5. Dr Anna Godlewska-Zaorska, dr Bernadetta Olender-Jermacz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
    w Olsztynie, Dziecko ujęte w ramki. O aplikacjach stworzonych do zarządzania żłobkiem
  6. Mgr Daria Barbara Bęcek, Liceum Ogólnokształcące nr III im. J. Słowackiego w Otwocku, AI w rękach uczniów. Wizja antyutopii
  7. Mgr Paulina Kajdanowicz, Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie, Offline czy online? Dywagacje dzieci nad przestrzenią internetową w autorskim spektaklu teatralnym pt. „Wyloguj się na Święta!”
  8. Mgr Adam Naruszewicz, Uniwersytet w Białymstoku, Dziecięce sposoby rozumienia sztucznej inteligencji oraz zagrożeń z nią związanych [online]
  9. Stud. Dominika Burdalska, stud. Michalina Czacharowska, Koło Naukowe Wczesnej Edukacji, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wykorzystanie TIK w edukacji w wypowiedziach studentów kierunków pedagogicznych
  10. Stud. Magdalena Niedziela, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Przewodnik w grze – rola drużynowego drużyny harcerskiej w wychowaniu współczesnego pokolenia Alfa [online]
  11. Stud. Kinga Sienkiewicz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Pornografia jako cyberzagrożenie w opiniach młodych internautów [online]

 

Sekcja 2. Kreowanie środowiska rozwoju współczesnego dziecka (s. A2.02)

moderatorzy: prof. UWM dr hab. Iwona Myśliwczyk, dr Małgorzata Kowalik-Olubińska

 

  1. Prof. UWM dr hab. Iwona Myśliwczyk, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uczeń z ADHD w przestrzeni edukacji cyfrowej
  2. Prof. UwB dr hab. Małgorzata Niesiobędzka, dr Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk, Uniwersytet w Białymstoku, Dzieciństwo w trybie online. Sharenting potrzebą dzielenia się wizualnymi informacjami z życia swoich dzieci w mediach społecznościowych [online]
  3. Prof. UWM dr hab. Stanisław Czachorowski, dr Lidia Bielinis, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Dzienniki refleksji – narzędzie wspomagające kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i pedagogów?
  4. Dr Joanna Sikorska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Potencjał kooperacyjnych gier wideo wybranych z platformy Roblox w procesie wspierania przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej interpersonalnych kompetencji dzieci
  5. Prof. UMCS dr hab. Jolanta Andrzejewska, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Nauczyciel kreator przestrzeni czy wykluczony podmiot [online]
  6. Dr Ewa Żmijewska, Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna im. Unicef, Narzędzia TIK w akwizycji języka polskiego jako obcego/drugiego
  7. Dr Małgorzata Kowalik-Olubińska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Przestrzeń cyfrowa jako środowisko uczenia się dziecka razem „ze” światem
  8. Dr Ewa Nowicka, Uniwersytet Zielonogórski, Dziecko i rodzina w świecie cyfrowych zagrożeń [online]
  9. Dr Joanna Dziekońska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Znam prawdziwe życie, a internet to nie tylko głupoty – czyli o dziecięcym kontestowaniu „dorosłych” wizji dzieciństwa
  10. Stud. Tomasz Wąsowski, stud. Wojciech Doskocz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Rzeczywistość internetowa wobec relacji interpersonalnych młodzieży – w opinii pedagogów szkolnych
  11. Stud. Weronika Ryciuk, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Metody aktywizujące w procesie uczenia się pokolenia Alfa w świetle opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej [online]
  12. Stud. Magdalena Wiśniewska, stud. Magdalena Prusik, Koło Naukowe Wczesnej Edukacji, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wiedza i umiejętności nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie wykorzystywania technologii komunikacyjno-informacyjnych – twórczość czy odtwórczość?

 

Sekcja 3.  Edukacja dla cyfrowej(?) przyszłości (s. A2.03)

moderatorzy: prof. UWM dr hab. Marzenna Nowicka, dr Marcin Michalak

 

  1. Prof. UWM dr hab. Marzenna Nowicka, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Między światem online i offline: pytania o kontrolę rodzicielską w czasach cyfrowych tubylców
  2. Prof. SGGW dr hab. Ewa Skrzetuska, dr Agnieszka Rowicka, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Sposoby uczenia się i radzenia sobie z trudnościami studentów pierwszego roku w postpandemicznej rzeczywistości [online]
  3. Dr Kazimierz Mikulski, Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Laboratoria przyszłości i wcześniejsze programy edukacyjne w kontekście proksemiki – kilka uwag z badań [online]
  4. Dr Marcin Michalak, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Performatywność muzyki jako przestrzeń edukacji artystyczno-medialnej
  5. Dr Ireneusz Cichy, Akademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu, Ruch, który rozwija umysł dzieci w wieku wczesnoszkolnym [online]
  6. Dr Milena Kaczmarczyk, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Użytkowanie przez uczniów telefonów komórkowych w przestrzeni szkoły – analiza porównawcza zapisów statutowych
  7. Dr Alicja Mironiuk, Uniwersytet Wrocławski, Cyfrowe przedszkolaki, czyli kilka słów o tym, jak dzieci
    w wieku przedszkolnym korzystają z nowych technologii
    [online]
  8. Mgr Magdalena Pokropek, Uniwersytet Warszawski, Pomiar myślenia krytycznego w środowisku nowych mediów [online]
  9. Mgr Emilia Korsak, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Przeciwdziałanie negatywnym skutkom problematycznego korzystania z mediów. Profilaktyka zaburzeń obrazu ciała i anoreksji – program edukacyjny
  10. Stud. Klaudia Zyśk, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Świadomość rodziców uczniów klas 1-3 na temat zagrożeń czyhających na dzieci w sieci [online]
  11. Stud. Anna Zyskowska, Koło Naukowe Wczesnej Edukacji, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Nauczyciele wobec sztucznej inteligencji – całkowita rezygnacja z myślenia czy wykorzystanie technologicznej formy wsparcia?
  12. Lic. Hubert Słoszewski, Uniwersytet Szczeciński, Czy warto korzystać z zestawów edukacyjnych online? Analiza wybranych zestawów do nauki języka niemieckiego
  13. Stud. Zuzanna Zych, stud. Karolina Pydyszewska, Uniwersytet Szczeciński, Rola i obawy rodziców
    w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom
    [online]

 

Sekcja 4.  Cyberbezpieczeństwo w świecie dziecka (s. A2.04)

moderatorzy: prof. AP dr hab. Mariusz Jędrzejko, dr Beata Adrjan

 

  1. Prof. AP dr hab. Mariusz Z. Jędrzejko, Akademia Piotrkowska, Psychospołeczne skutki nadużywania technologii cyfrowych przez dzieci i młodzież. Natura cyberuzależnień, terapia i profilaktyka
  2. Prof. UMK dr hab. Dorota Siemieniecka, prof. UMK dr hab. Wioletta Kwiatkowska, dr Kamila Majewska, dr Małgorzata Skibińska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Czynniki ryzyka nadużywania urządzeń cyfrowych przez dzieci w świetle badań nad modelem SMARTER [online]
  3. Prof. UWM dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, dr inż. Marta Czaplicka, dr inż. Marta Gross, dr Anna Klimach, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Poruszanie się dziecka w aglomeracjach miejskich czy wystarczy do tego jedynie wiedza o przestrzeni?
  4. Dr Agnieszka Muchacka-Cymerman, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie,
    dr Katarzyna Tomaszek, Uniwersytet Rzeszowski, Nastolatki, wypalenie szkolne i cyberagresja – wyniki badań międzykulturowych [online]
  5. Dr Anna Sobczak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zjawisko sharentingu i jego konsekwencje dla bezpieczeństwa oraz tożsamości dziecka [online]
  6. Dr Beata Adrjan, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Analiza konwersatoryjna zebrań
    z rodzicami w kontekstach (cyber?)bezpieczeństwa dziecka
  7. Dr Ewa Kulawska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Konsekwencje rozwojowe edukacji zdalnej uczniów w młodszym wieku szkolnym
  8. Dr Karolina Walczak-Człapińska, Uniwersytet Łódzki, Cyfrowa deprywacja w kontekście komunikacji językowej. Szansa na prawidłowy rozwój dziecka i wyzwanie wychowawcze dla rodziców [online]
  9. Dr Marta Rukat, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Cyfrowe uzależnienia we współczesnej szkole w perspektywie nauczycieli
  10. Lic. Karina Zimna, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wpływ internetu na występowanie samobójstw i prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży [online]
  11. Stud. Michał Arsoba, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Współczesne zagrożenia w dobie internetu – problematyka wykorzystania seksualnego dzieci przy użyciu internetu [online] 

 

Sekcja 5.  Cyfrowe i niecyfrowe konteksty kształcenia (s. A2.05)

moderatorzy: prof. APS dr hab. Agnieszka Olechowska, dr Damian Labiak

 

  1. Prof. APS dr hab. Agnieszka Olechowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie,  Technologie asystujące w szkole – czy, co i dla kogo?
  2. Dr hab. Agnieszka Bojarska-Sokołowska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uczniowie jako konstruktorzy matematycznych zadań
  3. Dr Monika Rebizant, dr Anna Róża Makaruk, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Rozwijanie komunikacji i współpracy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji [online]
  4. Dr Małgorzata Czapla, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania w świetle wyników badań – implikacje dla strategii edukacyjnych
  5. Dr Kinga Lisowska, dr Katarzyna Nosek-Kozłowska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,  Poznajemy cały świat – wykorzystanie e-kultury w kształceniu uczniów na pierwszym etapie edukacji
  6. Dr Damian Labiak, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Nastolatek w spektrum autyzmu jako uczestnik cyfrowej rzeczywistości
  7. Mgr Roksana Wychadańczuk, Akademia WSB, Niepubliczny Terapeutyczny Punkt Przedszkolny „Pracownia Emu”, Zagrożenia wynikające z wpływu wyższych technologii na prawidłowy rozwój dziecka [online]
  8. Mgr Monika Sargalska, EduKaPol Szkolenia Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów klas 1-3 w przestrzeni cyfrowej
  9. Mgr Marzena Janta, Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej, Media and information literacy czyli nastolatki wobec informacyjnego chaosu internetu. Krytyczny odbiór treści internetowych [online]
  10. Lic. Natalia Klimczak, Uniwersytet Szczeciński, Wykorzystanie aplikacji do utrwalania wiedzy na lekcjach matematyki w klasach 4-8 szkół podstawowych
  11. Lic. Laura Trelewicz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Szanse i zagrożenia wynikające
    z korzystania z mediów społecznościowych w edukacji
  12. Stud. Carmen Siekierzycka, Uniwersytet Szczeciński, Cyberprzemoc rówieśnicza a świadomość bycia odpowiedzialnym u dzieci na wczesnych etapach edukacji szkolnej [online]