Działalność naukowa
W latach 2009-2014 Katedra UNESCO Jakości Nauki i Nauczania w Szkolnictwie Wyższym koordynowała badawczą część zakrojonego na szeroką skalę projektu „Model kształcenia w branży gastronomiczno-hotelarskiej połączony z systemem walidacji kwalifikacji i kompetencji formalnych”, zrealizowanego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” (Poddziałanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach). Ten współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego projekt realizowany był we współpracy między Urzędem Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego (lider projektu) oraz Fundacją „Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach” z siedzibą w Olsztynie i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim. Projekt obejmował, między innymi, wdrożenie, w oparciu o zagraniczne doświadczenia i doradztwo, innowacji pedagogicznej w kształceniu w zawodach z branży gastronomiczno-hotelarskiej w czterech zespołach szkół zawodowych funkcjonujących w największych miastach regionu Warmii i Mazur. Założenia projektu, jego przebieg, napotkane trudności i osiągnięte rezultaty zostały szczegółowo opisane w publikacji: Model kształcenia w branży gastronomiczno-hotelarskiej połączony z systemem walidacji kwalifikacji i kompetencji formalnych, Fundacja „Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach”, Olsztyn 2014, część I: Ku nowej jakości przygotowania zawodowego, A. Małyska, P. Piotrowski (red.), część II: Sprawozdania z realizacji w latach 2010-2014 innowacji pedagogicznej w szkołach zawodowych regionu Warmii i Mazur, K. Symela (red.).
Katedra UNESCO była współwydawcą monografii wieloautorskiej, która ukazała się w roku 2017, będąc pokłosiem prac sekcji siódmej IX Ogólnopolskiego Zjazdu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (Edukacja – w stronę kluczowych wartości. Materiały Sekcji VII Dziewiątego Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego w Białymstoku 2016, J. Górniewicz (red.), Centrum Badań Społecznych UWM i Katedra UNESCO Jakości Nauki i Nauczania w Szkolnictwie Wyższym, Olsztyn-Białystok 2017).
W roku 2017 z inicjatywy i przy współudziale Katedry UNESCO Jakości Nauki i Nauczania w Szkolnictwie Wyższym zostanie przygotowana monografia wieloautorska podejmująca problematykę szkolnictwa wyższego w perspektywie przemian historycznych, społecznych i kulturowych.