VIII Seminarium Naukowe Instytutu Nauk Pedagogicznych

T.S.

W ramach prowadzonych w Instytucie Nauk Pedagogicznych WNS UWM seminariów naukowych 28 listopada 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie z tego cyklu. Uczestnicy spotkali się w formie online i mieli okazję wysłuchać wykładu, który wygłosił prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek.

Wystąpienie Pana Profesora było zatytułowane "Instrumentalizm a autonomia edukacji" i zostało poświęcone z jednej strony refleksji nad oddziaływaniem podejścia instrumentalnego  na polski system edukacyjny, odwołują się przy tym do licznych przykładów zagranicznych. Z drugiej strony w wystąpieniu pojawiły się również przemyślenia związane z funkcjonowaniem ruchów antyinstrumentalnych, które w różny sposób odnosiły się do pedagogiki, edukacji czy procesu kształcenia.

 

Fot. https://phdsocialsciences.ug.edu.pl/staff/tomasz-szkudlarek/

Prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek jest pedagogiem, profesorem nauk humanistycznych, kierownikiem Zakładu Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Należy do światowej czołówki przedstawicieli krytycznych badań społecznych – pedagogiki krytycznej, pedagogiki kultury, pedagogiki radykalnej. Jest autorem licznych artykułów i publikacji z zakresu filozofii wychowania, pedagogiki krytycznej i problematyki mediów. Bierze udział w wielu projektach badawczych finansowanych przez Komitet Badań Naukowych lub instytucje pozarządowe. W latach 1998–2000 był członekiem i przewodniczącym Sekcji Psychologii i Pedagogiki KBN. Wykładał gościnnie na Uniwersytecie w Hiroszimie (2001), w Institute of Behavioral Sciences na Uniwersytecie w Linköping w Szwecji (2000–2002) oraz na Uniwersytecie w Oslo (2003). Otrzymał Doctor honoris causa na Uniwersytetu w Linköping. Profesor Tomasz Szkudlarek jest autorem, redaktorem lub współautorem 15 książek i ponad 100 artykułów w czasopismach i rozdziałów w książkach. Jego publikacje są zróżnicowane pod względem dziedzinowym i obejmują pedagogikę krytyczną, kulturoznawstwo, teorię tożsamości, filozofię edukacji i teorię polityczną, po medioznawstwo i semiotykę. Jego ostatnie zainteresowania koncentrują się na przecięciu edukacji i polityki, a w szczególności na retorycznym konstruowaniu tożsamości w dyskursie edukacyjnym i politycznym. Jego badania były wsparte licznymi grantami otrzymanymi od instytucji krajowych (NCN – Narodowe Centrum Nauki; MniSzW – Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego; KBN – Komitet Badań Naukowych), a także od fundatorów międzynarodowych (Fundacja Kościuszkowska, USA, i 6. Program Ramowy Komisji Europejskiej).

 

Poniżej dostępne jest szczegółowe CV prelegenta.

Zapis spotkania z prof. Tomaszem Szkudlarkiem jest dostępny w plikach zespołu Instytutu Nauk Pedagogicznych WNS w MSTeams.

Do pobrania