Pedagogika specjalna - studia drugiego stopnia
1. Oferta kierunku
Studia zapewniają zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z obszaru pedagogiki specjalnej. Program studiów przygotowuje do pracy z człowiekiem w różnym wieku, z niepełnosprawnością lub z zaburzeniami społecznego funkcjonowania. Zapewnia zdobycie wiedzy ogólnej, kierunkowej i „specjalnościowej” w odniesieniu do studiowanego zakresu. Absolwent dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zogniskowanym na określonym zakresie studiów. Posiada kompetencje poznawcze, metodyczne, badawcze oraz umiejętności praktyczne. Posiada wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki ogólnej, socjologii i psychologii, niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji oraz konstruowania własnego rozwoju zawodowego..
Zakres kształcenia:
- Resocjalizacja z penitencjarystyką- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością
2. Program studiów - pobierz »
3. Praktyki:
- praktyka ciągła - zobacz »
4. Kompetencje absolwenta
- kształtowanie własnego rozwoju zawodowego,
- projektowanie działań sprzyjających normalizacji warunków życia oraz aktywizowania osób z zaburzeniami zachowania i rozwoju oraz ich rodzin,
- diagnozowanie i rozwiązywanie problemów rehabilitacyjnych, terapeutycznych, opiekuńczych, wychowawczych, socjalizacyjnych, resocjalizacyjnych,
- wykorzystanie osiągnięć współczesnej nauki, postępu technicznego i informacyjnego wobec osób wymagających specjalistycznego wsparcia,
- inicjowanie działań pedagogicznych związanych z wybranym zakresem kształcenia.
5. Obszary zatrudnienia absolwentów
Placówki/organizacje/instytucje realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze, rehabilitacyjne, resocjalizacyjne na rzecz osób – w zależności od zakresu studiów – niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz dzieci z trudnościami rozwojowymi lub zagrożonych trudnościami rozwojowymi, w tym m.in.:
- areszty śledcze, zakłady karne,
- ośrodki wczesnego wspomagania rozwoju,
- przedszkola i szkoły podstawowe, w tym specjalne, inne formy wychowania przedszkolnego, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne
6. Rada programowa ds. kierunku pedagogika specjalna
- dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM – przewodniczący
- dr hab. Katarzyna Ćwirynkało, prof. UWM
- dr Joanna Żeromska-Charlińska
- dr Marta Rukat