Sprawozdanie z II Seminarium Warmińsko-Mazurskiej Pedagogiki Specjalnej na temat: „Edukacja inkluzyjna i włączająca jako wyzwanie i zadanie dla współczesnej pedagogiki specjalnej”, 16 marca 2017r., Ełk
16 marca 2017 roku w Ełku odbyło się II Seminarium Warmińsko-Mazurskiej Pedagogiki Specjalnej na temat: „Edukacja inkluzyjna i włączająca jako wyzwanie i zadanie dla współczesnej pedagogiki specjalnej”. Współorganizatorami seminarium byli: Katedra Pedagogiki Specjalnej Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Ełku.
Seminarium stanowiło kontynuację zainaugurowanego w roku 2016 I Seminarium Warmińsko-Mazurskiej Pedagogiki Specjalnej, które z kolei miało miejsce w Olsztynie, dnia 14 kwietnia 2016 r. i było poświęcone ogólnym zagadnieniom warmińsko-mazurskiej pedagogiki specjalnej. Temat seminarium ujęto wówczas następująco: „Warmia i Mazury wobec zagadnienia niepełnosprawności – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość – wizja”. Organizatorem była Katedra Pedagogiki Specjalnej WNS UWM w Olsztynie.
Idea zorganizowania seminarium zrodziła się w czasie podsumowania obrad Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej na temat: „Osoba z niepełnosprawnością w drodze (na drodze) ku…”, UWM, Olsztyn 20-12.10.2014. Seminarium w Ełku stanowiło kontynuację corocznych seminariów warmińsko-mazurskiej pedagogiki specjalnej, które będą organizowane w różnych miastach Warmii i Mazur. Seminaria w deklarowanych założeniach mają być dyskursem realizowanym przez warmińsko-mazurską teoretyczną i praktyczną pedagogikę specjalną na tematy ważne, aktualne, znaczące dla naszej lokalnej pedagogiki specjalnej, wpisujące się w potrzeby oraz realia działań na rzecz osób niepełnosprawnych i środowisk z nimi związanych.
W czasie drugiego seminarium skupiono się na konkretnych zagadnieniach, stanowiących znaczące wyzwanie zarówno wobec teorii, badań naukowych, jak i praktyki działań na rzecz osób, a szczególnie dzieci i młodzieży z różnymi typami niepełnosprawności. Takim zagadnieniem jest tematyka edukacji integracyjnej i włączającej (inkluzyjnej) oraz próba zdefiniowania wyzwań problemów, możliwych rozwiązań, przykładów dobrych praktyk w obszarze kształcenia integracyjnego i włączającego w kwestiach strategicznych, organizacyjnych, merytorycznych, metodycznych, wychowawczo-socjalizacyjno-terapeutycznych. Ponadto przewidziano prezentację określonych rozwiązań w zakresie wspomagania rozwoju uczniów niepełnosprawnych w kontekście edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. W seminarium uczestniczyło 30 osób, między innymi z Olsztyna, Ełku, Nidzicy, Ostródy, Kruz, w tym 8 prelegentów. W seminarium uczestniczyli także przedstawiciele władz powiatu ełckiego: Pani Anna Iwaszko - Wicestarosta Ełcki oraz Pan Antoni Polkowski – Przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Ełku. Patronat medialny nad seminarium objęli: Gazeta Olsztyńska i Radio 5.