Zapraszamy do lektury czwartej monografii wydanej z okazji jubileuszu 50-lecia olsztyńskiej pedagogiki

W Wydawnictwie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie ukazała się czwarta i ostatnia już monografia z cyklu publikacji wydanych z okazji jubileuszu 50-lecia olsztyńskiej pedagogiki – akademickiego kształcenia pedagogów, budowania naukowego dorobku pedagogiki jako dyscypliny i tworzenia środowiska rozwoju pedagogów w Olsztynie. Publikacja nosi tytuł „Pedagogika akademicka w procesie zmian – troski, nadzieje, perspektywy” i została wydana pod redakcją naukową Pani Dziekan WNS prof. Joanny Ostrouch-Kamińskiej oraz dr Urszuli Pulińskiej i dr Marii Radziszewskiej.

Jak dowiadujemy się z noty o książce: „publikacja składa się z pięciu części o układzie problemowym. W pierwszej części znalazły się obszerne opracowania poświęcone (re)konstrukcji pedagogiki akademickiej przygotowane przez Józefa Górniewicza, Andrzeja Bałandynowicza, Andrzeja Olbińskiego, Sławomira Chrosta i Mariusza Cichosza. Autorzy w myśleniu o pedagogice jako nauce nawiązują tu m.in. do jej tradycji, twórców i przedstawicieli, teorii i praktyki edukacyjnej, a także wskazują na inne nauki, będące inspiracją do ukazania szerszego oglądu tej dyscypliny. W drugiej części skupiono się na teoretycznych i empirycznych rozważaniach dotyczących wyzwań i perspektyw w kwestii przemian roli nauczyciela/wychowawcy i studenta przede wszystkim w wymiarze instytucjonalnym. Autorami rozdziałów w tej części są: Anna Prusik, Małgorzata Kowalik-Olubińska, Stanisława Nazaruk, Marta Jaroszewska, Agnieszka Komorowska, Joanna A. Żyngiel, Aldona Małyska. Główny wątek w części trzeciej tworzą nowe odczytania terminów „opieka", „wychowanie", „socjalizacja" i „resocjalizacja" na gruncie nauk pedagogicznych zaprezentowanie przez Marzenę Ruszkowską, Magdalenę Zdaniewicz, Annę Korlak-Łukasiewicz, Kazimierza Pierzchałę, Andrzeja Woźniaka. W czwartej części zamieszczono teksty autorstwa Aleksandry Kobylańskiej i Krzysztofa Gąseckiego odnoszące się do interdyscyplinarnego ujęcia pedagogiki oraz źródeł myślenia o edukacji. Piąta część została poświęcona edukacji oraz pedagogice akademickiej rozwijanej w Olsztynie na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat. W tej części zaprezentowano prace Marzenny Zaorskiej, Kingi Lisowskiej, Marii Radziszewskiej oraz Urszuli Pulińskiej. Książkę zamyka aneks poświęcony obchodom jubileuszu 50-lecia olsztyńskiej pedagogiki, w którym znalazło się streszczenie z tej uroczystości autorstwa Beaty Adrjan oraz część ikonograficzna opracowana przez Henryka Prusa z fotografiami Janusza Pająka”.

Trzy wcześniejsze książki zostały wydane również przez Wydawnictwo UWM w Olsztynie:

J. Górniewicz, De dignitate Academiae – constanter fermiterque. O dostojeństwie Akademii – nieustannie i stanowczo, Olsztyn 2019,

J. Ostrouch-Kamińska, U. Pulińska, M. Radziszewska (red.), 50 lat olsztyńskiej pedagogiki. Księga Jubileuszowa, Olsztyn 2019,

U. Pulińska, M. Radziszewska, 50 lat olsztyńskiej pedagogiki. Narodziny – konteksty – wyzwania, Olsztyn 2019.

Zapraszamy do lektury!