VI Seminarium Naukowe Instytutu Nauk Pedagogicznych

prof. M. Czerepaniak-Walczak

11 kwietnia 2022 roku w ramach VI Seminarium Naukowego Instytutu Nauk Pedagogicznych WNS UWM odbył się wykład prof. dr hab. Marii Czerepaniak-Walczak. Spotkanie naukowe zostało poświęcone następującej tematyce: "Postępowanie habilitacyjne i o nadanie tytułu profesora - refleksje recenzentki".

Pani Profesor przybliżyła słuchaczom na wstępie zagadnienie związane z konceptualizacją kariery zawodowej. Kierując swoje wystąpienie w części wprowadzającej do osób rozpoczynających karierę naukową, opisała, w jaki sposób wygląda wybór drogi awansu oraz weryfikacja formalnych wymagań. W niezwykle intersujący sposób Pani Profesor opowiedziała również o samym procesie realizacji koncepcji drogi do awansu akademickiego, przywołują wiele przykładów. Równie cenna i bogata w opisy była kolejne część wystąpienia, w której przedmiotem refleksji były kryteria oceny osiągnięcia i dorobku naukowego, zarówno te regulowane zapisami prawnymi, jak i te zwyczajowo przyjęte. Na koniec wykładu Pani Profesor podzieliła się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami, które zgromadziła jako wieloletnia recenzentka dorobku, jak i przewodnicząca komisji habilitacyjnych. Wątki podjęte przez Panią Profesor zostały rozwinięte podczas dyskusji, która odbyła się po wykładzie. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem. Wzięło w nim udział około 80 uczestników.


Fot. https://www.researchgate.net/profile/Maria-Czerepaniak-Walczak

Prof. dr hab. Maria Czerepaniak-Walczak – wybitna pedagog, związana zKatedrą Pedagogiki Ogólnej, Dydaktyki i Studiów Kulturowych na Uniwersytecie Szczecińskim. Autorka rozpraw i monografii poświęconych pedagogice emancypacyjnej, badaniom w działaniu, nauczycielskiemu profesjonalizmowi oraz pedagogice szkoły wyższej. Zajmuje się m.in. warunkami poszanowania praw człowieka i praw dziecka w różnorodnych sytuacjach społecznych. Wieloletnia członkini KNP PAN oraz Honorowa Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.Pani Profesor zrealizowała i realizuje wiele różnorodnych projektów naukowych, m.in.:

- 2010-2011: Projekty biegu życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych na Pomorzu Zachodnim; NCN (kierownik projektu);

- 2012-2013: Trzecia generacja praw człowieka w edukacji. Świadomość krytyczna i transfer praw poprzez zastosowanie technologii informacyjno komunikacyjnych; MNiSW (kierownik projektu);

- 2013-2015: Stimulators and inhibitors of culture of trust in educational interactions assisted by ICT (SIT); ERC Brussels  (realizator w projekcie);

- 2015-2016: Globalne obywatelstwo – rozwój krytycznej świadomości solidarności poprzez stosowanie ICT (GCS); MNiSW (kierownik projektu);

- 2015-2019: European Doctorate in Teacher Education (EDiTE); Horizon 2020, Brussels (realizator w projekcie);

2017-2021: Technologies of Imaging in Communication, Art, and Social Sciences; Horizon 2020 (realizator w projekcie).

Najważniejsze monografie to:

- Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2006.

- Fabryki dyplomów czy universitas?  O „nadawiślańskiej” wersji Procesu Bolońskiego, IMPULS, Kraków 2013.

- Proces emancypacji kultury szkoły, Wolters Kluwer, Warszawa 2018.

Źródło: http://interstudia.usz.edu.pl/prof-zw-dr-hab-maria-czerepaniak-walczak/

Zapis spotkania z prof. Marią Czerepaniak-Walczak jest dostępny w plikach zespołu Instytutu Nauk Pedagogicznych WNS w MSTeams.