V Seminarium Naukowe Instytutu Nauk Pedagogicznych

29 listopada 2021 roku w ramach V Seminarium Naukowego Instytutu Nauk Pedagogicznych WNS UWM – pierwszego w tym roku akademickim – odbył się wykład prof. dr hab. Barbary Smolińskiej-Theiss. Seminarium zatytułowane „Przełomy przejścia, fascynacje. Perspektywa biograficzna” zostało poświęcone biograficznemu oglądowi pedagogiki jako nauki.

Pani Profesor przybliżyła słuchaczom różne obrazy pedagogiki i wydarzenia związane z jej rozwojem, umiejscawiając je na osi czasowej. Wszystkie one, poczynając od pedagogiki w PRL, przez pedagogikę w okresie transformacji czy otwarcie się na pedagogikę zachodnią  złożyły się na przestrzeń doświadczeń. Zdaniem Autorki „obrazy reprezentacji poznawczej eksploracji pedagogiki jako nauki w perspektywie biograficznej   obejmujące  rosnący dorobek naukowy pedagogiki, znaczące publikacje, badania, zmieniające się teorie, standardy metodologiczne; także fakty, zdarzenia (zjazdy, konferencje) formy życia akademickiego wpisane w zmiany polityczne, społeczne, kulturowe, prawne”. Pani Profesor w swoim wystąpieniu poświęciła również miejsce na odniesienia do współczesności. Przywołane zostały więc refleksji na temat współczesnej pedagogiki wpisanej w zmianę społeczną, a także oczekiwania wobec pedagogiki jako dyscypliny i jako profesji, które wybrzmiewają dziś w dyskursie społecznym. Wątki zostały rozwinięte podczas dyskusji, która odbyła się po wykładzie. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem. Wzięło w nim udział ponad 100 uczestników.

 

Fot. https://www.researchgate.net/profile/Barbara-Smolinska-Theiss

Prof. dr hab. Barbara Smolińska-Theiss  jest wybitnym pedagogiem społecznym, profesorem nauk społecznych. Pani Profesor była wieloletnią członkinią niemiecko-polskiej grupy zajmującej się badaniami nad edukacją działającej pod kierunkiem prof. dra hab. M. Szymańskiego oraz członkinią międzynarodowego ruchu korczakowskiego, propagatorką idei korczakowskiej (poprowadziła wiele wykładów na temat pedagogiki Korczaka w krajach Europy i Azji).

W ciągu lat pracy zawodowej pełniła funkcje:

- Kierownika Katedry Pedagogiki Społecznej Akademia Pedagogiki Specjalnej,

- Przewodniczącej Zespołu Pedagogiki Społecznej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN,

- Społecznego Doradcy Rzecznika Praw Dziecka.

Prof. Barbara Smolińska-Theiss jest autorką wiele tekstów naukowych z zakresuspołeczno-pedagogicznych problemów dziecka i dzieciństwa,pracy socjalnej z dzieckiem i rodziną,nierówności społecznych,relacji: dziecko – rodzina – szkoła, pedagogiki Janusza Korczaka.Najważniejsze monografie to:

- Korczakowskie narracje pedagogiczne, wyd. 2, Kraków 2015, Wyd. Impuls 

- Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014, Wyd. APS

- Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie;  The Year of Janusz Korczak 2012. There are no Children, there are people (wersja dwujęzyczna) (red.) Warszawa 2013. Rzecznik Praw Dziecka.

 

Źródło: http://www.aps.edu.pl/instytuty/instytut-pedagogiki/zesp%C3%B3%C5%82/smoli%C5%84ska-theiss-barbara/

Zapis spotkania z prof. Barbarą Smolińską-Theiss jest dostępny w plikach zespołu Instytutu Nauk Pedagogicznych WNS w MSTeams. Poniżej znajduje się krótka fotorelacja ze spotkania.