Spotkanie z dyrektorami szkół i przedszkoli współpracujących z Katedrą Dydaktyki i Wczesnej Edukacji

Dyrektorzy szkół i przedszkoli na spotkaniu

24 listopada 2025 r. w Katedrze Dydaktyki i Wczesnej Edukacji na Wydziale Nauk Społecznych UWM odbyło się spotkanie z dyrektorami szkół i przedszkoli, które w minionym roku akademickim 2024/2025 wspierały proces kształcenia studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w ramach realizacji zajęć praktycznych.

Podczas wydarzenia prof. Marcin Chełminiak, prodziekan ds. nauki, oraz prof. Marzenna Nowicka, kierownik Katedry Dydaktyki i Wczesnej Edukacji, wręczyli dyrektorom podziękowania za współpracę, obejmującą m.in. organizację zajęć praktycznych dla studentów oraz umożliwienie realizacji badań naukowych prowadzonych przez pracowników i studentów UWM w placówkach edukacyjnych. W swoich wystąpieniach podkreślili, jak ważnym elementem kształcenia przyszłych nauczycieli jest partnerstwo z lokalnymi szkołami i przedszkolami.

Spotkanie było również okazją do podsumowania wspólnych działań oraz refleksji nad rolą praktyk w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli. Podkreślono, że zajęcia praktyczne odgrywają kluczową rolę w rozwoju studentów – to właśnie podczas pracy w realnym środowisku edukacyjnym mogą oni upewnić się co do trafności wyboru kierunku studiów i przyszłej ścieżki zawodowej, weryfikować swoje predyspozycje oraz budować motywację do dalszego rozwoju. Zwrócono również uwagę, że wysokiej jakości kształcenie praktyczne procentuje w przyszłości dobrze przygotowanymi nauczycielami, co przynosi korzyści zarówno placówkom edukacyjnym, jak i całemu środowisku oświatowemu. W trakcie dyskusji poruszono także kwestię finansowania nauczycieli sprawujących opiekę nad studentami podczas praktyk, podkreślając potrzebę wypracowania przejrzystych i satysfakcjonujących rozwiązań w tym zakresie.

Na zakończenie wydarzenia uczestnicy wysłuchali wystąpienia dr Mileny Kaczmarczyk pt. „Mężczyźni w pracy z dziećmi – doświadczenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej”, w którym prelegentka zaprezentowała wyniki badań dotyczących obecności mężczyzn w zawodzie nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz wyzwań i korzyści wynikających z większej różnorodności płciowej w środowisku szkolnym.

Spotkanie przebiegło w serdecznej atmosferze współpracy i wymiany doświadczeń. Dyrektorzy oraz przedstawiciele Wydziału wyrazili gotowość do kontynuowania i rozwijania wspólnych działań na rzecz wysokiej jakości kształcenia przyszłych nauczycieli.