Spotkanie pracowników Katedry Dydaktyki i Wczesnej Edukacji z dyrektorami szkół i przedszkoli

Spotkanie pracowników Katedry Dydaktyki i Wczesnej Edukacji z dyrektorami szkół i przedszkoli

23 października 2023 roku w Katedrze Dydaktyki i Wczesnej Edukacji WNS odbyło się spotkanie z dyrektorami szkół i przedszkoli współpracującymi z katedrą w ramach praktyk pedagogicznych. Tego dnia mieliśmy przyjemność gościć dyrektorów i wicedyrektorów olsztyńskich placówek, którzy przyjmują studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz pedagogiki wczesnej edukacji na praktykę ogólnopedagogiczną, wychowawczo-dydaktyczną oraz ciągłą. Swoją obecnością zaszczycił również Prodziekan ds. studenckich prof. Marcin Chełminiak oraz Prodziekan ds. kształcenia dr Beata Adrjan. Podczas spotkania była obecna również mgr Magdalena Dymowska - Wydziałowy Koordynator Praktyk oraz mgr Aleksandra Kurkowska - Administracyjny Koordynator Praktyk.

W pierwszej części spotkania Kierownik Katedry Dydaktyki i Wczesnej Edukacji prof. Marzenna Nowicka wraz z Panem Dziekanem prof. Marcinem Chełminiakiem wręczyli pisemne podziękowania dyrektorom i nauczycielom za pomoc w zaplanowaniu i zorganizowaniu praktyk a także miłe przyjęcie  studentów i pracowników naszego Wydziału.

Druga część spotkania miała charakter merytoryczny i poprowadziła ją prodziekan ds. kształcenia dr Beata Adrjan, która wygłosiła referat pt. „Tworzenie kultury współodpowiedzialności w szkole. Nauczyciel-rodzic-uczeń”. Dr Adrjan przybliżyła uczestnikom spotkania kategorię kultury szkoły rozumianej jako wzorce zachowań wytwarzane w szkole i przekazywane jej członkom, kontekst społeczno-kulturowy, w którym wzrastają jej członkowie, stała cecha szkoły, sposób życia, osobowość szkoły i wspólny system znaczeń. Ukazała również wnioski płynące z badań polskich kontekstów kultury szkoły, które odsłaniają stałe założenia determinujące jej funkcjonowanie. Te założenia determinują koncepcje edukacji i koncepcje ról podejmowanych w szkole. W założeniach kultury szkoły edukacja jest wciąż monologowa, zamiast dialogowej, nauczyciel to wciąż misjonarz, a nie ekspert, a rodzic to oddzielony od relacji z nauczycielem i dzieckiem szkolny pomocnik. Mimo, że zmiana w szkole jest nieustannie podejmowana, to nie dotyczy założeń kultury szkoły. W końcowej części wystąpienia dr Adrjan podkreśliła, iż dopóki decydenci nie podejmują trudu zmiany założeń kultury szkoły, to wszelkie zmiany będą naskórkowe i nie zmienią na lepsze polskiej szkoły.

W ostatniej części spotkania odbyła się owocna dyskusja dotycząca zarówno podjętej w wystąpieniu tematyki kultury szkoły a także realnych problemów związanych z organizacją i przebiegiem praktyk, dokumentacji z realizacji praktyk czy procesu ewaluacji praktyk prowadzonego na wydziale od ponad 2 lat. Integracja środowisk i wymiana doświadczeń mająca miejsce podczas corocznie organizowanych spotkań z dyrektorami placówek edukacyjnych jest nieocenionym impulsem do inicjowania działań mających na celu doskonalenie procesu realizacji praktyk na wydziale.   

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji.