Specjalności

1. SOCJOLOGIA NOWYCH MEDIÓW
Absolwent będzie posiadał wiedzę ogólną pozwalającą zrozumieć zjawiska społeczne i zastosować ją w odniesieniu do intensywnie rozwijającej się rzeczywistości ze szczególnym uwzględnieniem procesów informatyzacji społeczeństw, wpływu nowych mediów na relacje międzyludzkie i tworzenia się nowych społeczności.

media-baner-800

Profil absolwenta 
Specjalność:  socjologia nowych mediów

Ogólna charakterystyka specjalności
W ramach dostosowywania się do intensywnych zmian społecznych i kulturowych oraz ze względu na konieczność uwzględnienia zmieniających się potrzeb rynku pracy Katedra Socjologii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie proponuje wprowadzenie nowej specjalności socjologia nowych mediów.
Absolwent socjologicznych studiów I stopnia specjalności socjologii nowych mediów będzie posiadał wiedzę ogólną pozwalającą zrozumieć zjawiska oraz procesy społeczne i zastosować ją w odniesieniu do intensywnie rozwijającej się rzeczywistości ze szczególnym uwzględnieniem procesów informatyzacji społeczeństw, wpływu nowych mediów na relacje międzyludzkie i tworzenia się nowych społeczności przy wykorzystaniu nowych środków komunikacji. Absolwent tej specjalności będzie więc potrafił korzystać z wiedzy socjologicznej w warunkach życia w społeczeństwie informacyjnym i zastosować ją praktycznie w zakresie nowych mediów.

Szczegółowe cele tej specjalności
Cele tej specjalności znajdują realizację w proponowanych przedmiotach:

  • umiejętność posługiwania się wiedzą z zakresu socjologii ogólnej i teorii socjologicznych – podstawy socjologii, historia myśli socjologicznej i myśli społecznej, współczesne teorie socjologiczne;
  • umiejętność analizy, diagnozy oraz wyjaśniania zjawisk i procesów społecznych oraz uwarunkowań zmian społecznych – systemy i struktury społeczne, dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego, socjologia zmian społecznych, filozofia, psychologia społeczna, demografia społeczna;
  • umiejętność rozwiązywania praktycznych problemów społecznych w różnych grupach, instytucjach i organizacjach – ekonomia, public relations, socjologia organizacji, socjologia prawa;
  • umiejętność rozumienia i wyjaśniania zmian społecznych i kulturowych w różnych perspektywach teoretycznych i praktycznych – antropologia kulturowa, socjologia kultury, socjologia wizualna, kultura popularna i masowa, społeczeństwo i kultura czasu wolnego, uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym i kulturze;
  • umiejętność analizy, diagnozy i wyjaśniania zmian społecznych z uwzględnieniem procesów informatyzacji społeczeństw – społeczeństwo informacyjne, socjologia i antropologia nowych mediów, języki nowych mediów, technologie społeczne i marketing elektroniczny;
  • umiejętność eksploracji, wyjaśniania i krytycznej oceny problemów społecznych w nowych mediach z uwzględnieniem perspektywy różnych perspektyw badawczych i dyscyplin naukowych – socjologia i antropologia nowych mediów, socjologia wizualna, języki nowych mediów, dyskurs medialny, psychologia nowych mediów, sztuka nowych mediów;
  • umiejętność percepcji, rozpoznania i interpretacji zmian społecznych we współczesnym społeczeństwie – dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego, socjologia zmian społecznych, uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym i kulturze, komunikacja interpersonalna;
  • umiejętność rozumienia, diagnozy i wyjaśniania różnych aspektów komunikowania społecznego – socjologia masowego komunikowania, socjologia wizualna, komunikacja interpersonalna;
  • umiejętność odczytywania i wyjaśniania uwarunkowań społecznych i rynkowych funkcjonowania mediów – socjologia masowego komunikowania, społeczeństwo i kultura czasu wolnego, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów;
  • umiejętność wykorzystania jakościowych i ilościowych nowoczesnych metod i technik z zastosowaniem programów komputerowych – technologia informacyjna, metodyka pracy naukowej, statystyka, SPSS;
  • umiejętności niezbędne w samodzielnej pracy intelektualnej, rozwiązywaniu problemów zawodowych, przetwarzaniu informacji – logika, metodologia nauk społecznych;
  • umiejętność podejmowania w stopniu podstawowym prac badawczych i analitycznych o charakterze naukowym – metody badań społecznych, nowe media w badaniach socjologicznych, przygotowanie i realizacja projektu badawczego, seminarium licencjackie;
  • umiejętność zastosowania programów informatycznych w analizie zjawisk społecznych – metody badań społecznych, zastosowanie pakietu SPSS;
  • umiejętność podjęcia pracy zawodowej z zachowaniem zasad etycznych i prawnych – socjologia prawa, etyczne problemy zawodu socjologa;
  • umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej w instytucjach samorządowych, ośrodkach badawczych, organizacjach medialnych, środkach masowej komunikacji, placówkach kultury przy badaniu i analizach rynku i opinii publicznej, organizacji mediów, kreowaniu wizerunku, tworzeniu  i realizacji systemów komunikacji, tworzeniu i badaniu społeczności w Internecie, w konsultacjach i mediacjach społecznych.

Przyszłe zatrudnienie absolwenta
Oferta edukacyjna specjalności socjologia nowych mediów uwzględnia intensywne zmiany dokonujące się we współczesnym społeczeństwie i potrzeby rynku pracy. Nowoczesne gałęzie gospodarki i poszczególne przedsiębiorstwa poszukują bowiem specjalistów mogących aktywnie włączyć się w tworzenie społeczeństwa wiedzy. Z drugiej strony rozwijające się media elektroniczne, a zwłaszcza media i serwisy społecznościowe przejawiają zainteresowanie zatrudnieniem osób, które potrafiłyby powiązać wiedzę z zakresu socjologii z umiejętnościami praktycznymi w zakresie nowych mediów.
W związku z tym w nowej kulturze rzeczywistej wirtualności absolwenci tej specjalności są przygotowywani do podjęcia pracy w jednostkach samorządowych różnych szczebli, placówkach badawczych, mediach (ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów), organizacjach pozarządowych oraz innych instytucjach sektora nauki, badań, rozwoju i usług.
Absolwenci mogą podjąć pracę jako analitycy i organizatorzy mediów, specjaliści ds. badania mediów, specjaliści ds. badań opinii publicznej, specjaliści ds. tworzenia i realizacji systemów komunikacji, doradcy ds. komunikacji medialnej, członkowie zespołów badawczych, animatorzy kultury (zwłaszcza cyberkultury) i rynku mediów.

 

2. SOCJOLOGIA ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO
Absolwenci wyposażeni będą w wiedzę, która umożliwi im konstruowanie i realizację strategii rozwoju lokalnego i regionalnego przy doborze adekwatnych teorii, czynników, mechanizmów i środków finansujących rozwój lokalny i regionalny.

rozwoj-baner800

Profil absolwenta

Specjalność: socjologia rozwoju lokalnego i regionalnego

Charakterystyka ogólna

Studia licencjackie na kierunku socjologia dostarczają absolwentowi/absolwentce podstawowej wiedzy w zakresie socjologii umożliwiając tym samym wykonywanie zawodu socjologa. Poza przyswojeniem i umiejętnością praktycznego wykorzystania podstawowego korpusu wiedzy socjologicznej (m.in. w zakresie historii dyscypliny, głównych teorii współczesnych, metodologii i metodyki realizacji badań empirycznych, struktur i procesów społecznych oraz głównych społecznych zbiorowości) absolwent zapoznaje się z niezbędną wiedzą z obszaru innych nauk społecznych (m.in. ekonomia, filozofia, psychologia). Absolwenci wyposażeni w wyżej scharakteryzowaną wiedzę potrafią: realizować badania empiryczne, zarówno jakościowe jak i ilościowe; sporządzać analizy społeczne z wykorzystaniem szerokiego spektrum danych; wykorzystywać najnowsze bazy danych oraz systemy ich przetwarzania. Absolwenci po zbadaniu jakiegoś zjawiska potrafią zaproponować konstruktywne sposoby dalszej jego eksploracji tudzież jego rozwiązania jeżeli zjawisko to definiowane jest jako problemowe.

Charakterystyka szczegółowa

Absolwenci opisywanej specjalności znają socjologiczną problematykę z zakresu zbiorowości terytorialnych (wsi, miasta, społeczności lokalnych i regionalnych), dodatkowo znają historię społeczną Warmii i Mazur. Absolwenci wyposażeni są w wiedzę dotyczącą socjologicznych i ekonomicznych teorii rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem teorii i mechanizmów rozwoju na poziomie lokalnym i regionalnym z uwzględnieniem zarówno klasycznych jak i społeczno-kulturowych czynników rozwoju. Studenci kończący studia specjalnościowe uzyskują wiedzę dotyczącą prawnych i finansowych podstaw funkcjonowania zbiorowości lokalnych (gmin, powiatów) i regionalnych (województw). Dodatkowo posiadają wiedzę w zakresie prawnych i finansowych podstaw rozwoju regionalnego i lokalnego (m.in. nt. funduszy strukturalnych UE). Absolwenci potrafią realizować badania i analizy socjologiczne na poziomie lokalnym i regionalnym, wiedzą jak animować życie społeczno-kulturalne oraz konstruować i realizować kampanie marketingowe w tym obszarze. Są wyposażeni w wiedzę, która umożliwia im konstruowanie i realizację strategii rozwoju lokalnego i regionalnego przy doborze adekwatnych teorii, czynników, mechanizmów i środków finansujących rozwój lokalny i regionalny.

Charakterystyka dodatkowa

Absolwenci mają wykształcone umiejętności analityczne, zdolność krytycznego i konstruktywnego myślenia. Potrafią, ustawicznie się kształcąc, analizować otaczająca ich rzeczywistość społeczno-kulturową i polityczno-gospodarczą. Mają umiejętności samodzielnego i grupowego działania, zdolność do badania problemów i proponowania ich rozwiązania.

Potencjalne obszary zatrudnienia

Absolwenci wyposażeni w ogólną wiedzę socjologiczną na poziomie studiów licencjackich mogą kontynuować studia na wyższym poziomie na kierunku socjologia oraz innych pokrewnych naukach społecznych. Zasób przyswojonej wiedzy i ogólnych umiejętności socjologicznych wzbogacony o wiedzę i umiejętności z zakresu socjologicznej problematyki rozwoju lokalnego i regionalnego umożliwi absolwentom zatrudnienie w następujących rodzajach podmiotów:

  •     firmach badających rynki i opinię publiczną,
  •     analityczno-badawczych działach firm komercyjnych i instytucji publicznych,
  •     instytucjach publicznych, samorządowych i rządowych zajmujących się rozwojem lokalnym i regionalnym, w tym w szczególności działy rozwoju społeczno-gospodarczego w samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkich, promocji gmin, powiatów i województw,  pozyskiwania i obsługi funduszy UE gmin, powiatów i województw, kultury gmin, powiatów i województw.
  •     firmach komercyjnych działających w obszarze rozwoju lokalnego i regionalnego, w szczególności kooperujących z samorządem lokalnym i regionalnych,
  •     instytucjach non-profit operujących w obszarze rozwoju lokalnego i regionalnego,
  •     samodzielnej działalności gospodarczej w zakresie rozwoju lokalnego i regionalnego.