Konferencje

 

Konferencja w Katedrze Socjologii: Religia w społecznym kontekście. Etniczność-kultura-struktura (07-08.06.2018)

 

 

KONFERENCJA „INTEGRACJA IMIGRANTÓW W POLSCE – DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA, PERSPEKTYWY”, (27.05.2017)

Fundacja „Forum Dialogu Publicznego” wraz z Katedrą Socjologii UWM w Olsztynie oraz Fundacją im. Róży Luksemburg zapraszają do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji „Integracja imigrantów w Polsce – doświadczenia, wyzwania, perspektywy”, która odbędzie się 27 maja 2017 roku w Olsztynie.
Celem Konferencji jest dyskusja nad kondycją polskiej polityki imigracyjnej w stosunku do różnych grup imigrantów oraz jej instytucjonalnych, społecznych i gospodarczych uwarunkowań, jak i trudności. Główne zagadnienia poruszane na konferencji będą skoncentrowane na integracji konkretnych grup imigrantów w Polsce (pod kątem statusu jak i kraju/regionu pochodzenia), a także na programach i działaniach organów państwowych, samorządów oraz organizacji pozarządowych.

Konferencja „W stronę socjologii mediów. Tematy (nie) obecne” (10-11.05.2017)

TEMATYKA KONFERENCJI:
Prognozowanie w świecie (nie tylko mediów), który tak szybko się zmienia w opinii jednych jest bardzo łatwe, drugich zaś niesłychanie trudne. Co jednak łączy zarówno jednych jak i drugich? Przekonanie, iż zajęcie to jest kompletnie bezużyteczne, gdyż znacznie sensowniej jest wskazać na zjawiska i trendy, które mogą mieć największy wpływ na politykę i gospodarkę, rozwijaną dziś w oparciu o budowę sztucznej inteligencji, mechanizmu big data, czyli sposobu przetwarzania wielkich zbiorów niejednorodnych danych w sposób, który odsłania nowe prawdy o użytkownikach. Szykują się zmiany w rozrywce, a co za tym idzie, także w mediach, które będą ją rozpowszechniały. Rozwijają się nowe technologie: rzeczywistość wirtualna (VR) i rozszerzona (AR), oferując wrażenia nieporównywalne ze zwykłym siedzeniem przed ekranem komputera, telewizora, kina.
Jednakże jaki będzie obieg informacji w czasach post-prawdy, który to termin redaktorzy Oxford Dictionaries uczynili „Słowem Roku 2016”, uznając, iż „post-truth”, post- prawda, to przekaz oparty przede wszystkim na graniu na emocjach. Jak brzmi definicja słownikowa? ,,Post-prawda to okoliczności, w których fakty mają mniejszy wpływ na kształtowanie opinii publicznej niż odwoływanie się do jej emocji i osobistych przekonań”. A zdumiewająca kariera medialna fake newsów? To zmyślone przez internautów informacje, które masowo i błyskawicznie wędrują w sieci, szczególnie za pomocą portali społecznościowych. W trakcie kampanii prezydenckiej w USA historie o papieżu Franciszku popierającym Donalda Trumpa i Hillary Clinton sprzedającej broń ISIS (tzw. państwu islamskiemu) rozprzestrzeniały się w błyskawicznym tempie. W ciągu trzech ostatnich tygodni przed wyborami 20 najpopularniejszych kłamliwych historii miało na Facebooku o półtora miliona więcej reakcji (lajków, udostępnień, komentarzy) niż prawdziwe newsy z „New York Timesa”, „Washington Post” czy NBC. Kończy się świat-system, jaki znaliśmy dotąd, kończą się media – jakie znaliśmy dotąd? A dziennikarstwo?
Czy jesteśmy już w takim miejscu historii, gdy sztuczna inteligencja dysponująca potężnym aparatem obliczeniowym może wziąć na siebie kwestię kreowania trendów i przewidywania tematów, które zainteresują odbiorców mediów? W 2016 roku świat zaczął poważnie traktować przypadki motywowanego agresją ujawniania zhakowanych informacji. Liczba tego typu ataków prawdopodobnie wzrośnie, a cyberprzestępcy będą próbowali wykorzystać gotowość ludzi do przyjęcia takich danych jako fakt przez manipulowanie informacjami lub ich selektywne ujawnianie. Próbą odpowiedzi na zasygnalizowane kwestie jest zaproponowana tematyka badawcza, którą zamierzamy skupić wokół kilkunastu paneli tematycznych, uznając, iż poruszane zagadnienia są/były dotąd słabo obecne we współczesnej refleksji socjologicznej, medioznawczej, ale też politologicznej i kulturoznawczej.

PROPONOWANE PANELE TEMATYCZNE:
I. Obieg informacji w czasach interregnum. Post-prawda czy manipulacja medialna?
II. Media w obliczu wyzwań współczesnego świata. Teoria i praktyka
III. Facebook i fałszywe newsy (fake news)
IV. Twitterowa dyplomacja. Nowe media w służbie polityki
V. Sharing economy – osobno, ale razem? Chwilowa moda czy trwały nowomedialny trend w spędzaniu wolnego czasu?
VI. Nowe (?) wymiary rozszerzonej rzeczywistości (VR i AR), czyli nie tylko „Pokemon Go”
VII. Wojna postu z karnawałem? Snapchat versus Facebook
VIII. Big data. W stronę analizy zachowań konsumenckich użytkowników nowych mediów
IX. Granice etyczne w mediach. Pomiędzy wolnością słowa a mową nienawiści
X. Wpływ mediów na radykalizację nastrojów społecznych (nacjonalizm, ksenofobia, antysemityzm, islamofobia)
XI. Pogoń za sensacją czy stereotypizacja inności? Medialne kreowanie wizerunku grup mniejszościowych i marginalizowanych
XII. Socjologia mediów w Polsce – tradycje, szkoły, nurty
XIII. Mediatyzacja społeczeństwa. W poszukiwaniu nowego języka opisu rzeczywistości społecznej

KOMITET NAUKOWY KONFERENCJI:

  • Prof. zw. dr hab. Tomasz Goban-Klas, prof. em. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katedra Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Prof. zw. dr hab. Jerzy Jastrzębski, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kraków
  • Prof. dr hab. Marek Jeziński, Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń
  • Prof. dr hab. Stanisław Jędrzejewski, Katedra Nauk Społecznych, Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa
  • Prof. dr hab. Jan Kłos, Instytut Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski
  • Prof. dr hab. Kazimierz Krzysztofek, Instytut Nauk Społecznych, Uniwersytet SWPS, Warszawa
  • Prof. zw. dr hab. Tadeusz Miczka, Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Uniwersytet Śląski, Katowice
  • Prof. zw. dr hab. Marek Sokołowski (Przewodniczący Komitetu Naukowego), Katedra Socjologii, Uniwersytet Warmińsko–Mazurski w Olsztynie
  • Prof. zw. dr hab. Andrzej Staniszewski, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Warmińsko- Mazurski w Olsztynie
  • Prof. dr hab. Jerzy Szyłak, Instytut Badań nad Kulturą, Uniwersytet Gdański
  • Prof. zw. dr hab. Arkadiusz Żukowski, Instytut Nauk Politycznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.

KOMITET ORGANIZACYJNY KONFERENCJI:

Prof. zw. dr hab. Marek Sokołowski – przewodniczący
Dr Michał Łyszczarz – sekretarz
Dr Radosław Sierocki – sekretarz

ORGANIZACJA I UCZESTNICTWO:

Termin: 10-11.05.2017 r.
Koszt uczestnictwa: 400 PLN (cena zawiera bufet kawowy, udział w uroczystej kolacji, koszt publikacji)
Zgłoszenia udziału (na załączonej karcie) w nieprzekraczalnym terminie do 31.03.2017 r.
Wniesienie opłaty konferencyjnej do 30.04.2017 r. na konto UWM w Olsztynie:

Bank Handlowy w Warszawie S.A.
67 1030 1986 2700 0000 1988 0053

Tytułem: W stronę socjologii mediów, imię i nazwisko uczestnika
Przedstawione referaty zostaną opublikowane w recenzowanej monografii naukowej.

Konferencja „Radio w cyfrowym świecie” (02-03.10.2015)

Radio, opisywane przez medioznawców jako medium „ślepe” , „niewidoczne” , a nawet jako „zapomniane” , od lat udowadnia, że wciąż ma rzesze słuchaczy, którzy, w zmieniającej się rzeczywistości medialnej i pośród szerzących się nowych trendów korzystania z mediów, pozostają zadziwiająco wierni i przywiązani do rytuału słuchania radia. W ciągu stu lat swego istnienia pełniło ono różne role – od medium pierwszoplanowego, gdy było jedynym medium elektronicznym dostępnym dla mas („złota era radia”), poprzez drugoplanową rolę w okresie, w którym pojawiła się telewizja i zaczęto się zastanawiać czy radio ma szansę w dobie telewizji w ogóle przetrwać, rolę medium komplementarnego, które znalazło swoją niszę w promowaniu muzyki popularnej i towarzyszeniu odbiorcom dzięki mobilnemu charakterowi przekazu, aż po medium w dobie cyfrowej, w której radio staje się medium coraz bardziej demokratycznym, stawiającym na dwukierunkową komunikację, poprzez wykorzystywanie tzw. „user generated content” czy też szybki rozwój społecznych projektów radiowych. Kierunki rozwoju radia, dla wielu medioznawców, ale również radiowych praktyków, pozostają jednak w dużej mierze zagadką. Warto więc naukowej refleksji poddać „niewidoczne” medium, by zrozumieć, co stanowi o jego sile i może się dla niego w najbliższym czasie okazać największym zagrożeniem. Okazję ku takim podsumowaniom mamy wyjątkową – 90-lecie Polskiego Radia zbiegło się w czasie ze znaczącą rozbudową cyfrowej infrastruktury nadawczej radia publicznego na poziomie regionalnym, która w mniejszym lub większym stopniu przyczyni się do kolejnej metamorfozy radia.

Proponujemy następujące panele tematyczne:
1. Synkretyczna natura radia. Technologiczne wyzwania i możliwości XXI wieku.
2. Wspólnoty słuchaczy czy „akustyczni wojażerowie”? Socjologiczna i kulturowa analiza radiowego audytorium.
3. Od „plemiennego bębna” Marshalla McLuhana do fonicznej i lingwistycznej analizy komunikatu radiowego. Współczesne badania radia.
4. Formatowanie radia. Przymus czy konieczność?
5. Nowe media a przyszłość dziennikarstwa radiowego.
6. Przekształcenia i rozwój gatunków radiowych. Stare formy i nowe(?) treści.
7. Radio Olsztyn w medialnym pejzażu regionu Warmii i Mazur. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość.
8. Rola i znaczenie regionalnych rozgłośni radiowych.
9. Cyfryzacja przekazu radiowego – szansa czy zagrożenie dla radia regionalnego i lokalnego.
10. Prawda i fikcja – o wiadomościach, artystycznych audycjach radiowych i innych bytach (mega)gatunkowych.
11. Edukacyjne funkcje radia – dawniej i dziś.
12. Radio artystyczne – przeszłość czy teraźniejszość i nadzieja na przyszłość?
13. Wybitni ludzie radia – wybitne audycje.
14. Panel studencki.

Komitet Programowy
Mariusz BOJAROWICZ, Prezes Radia Olsztyn S.A.
Dr Urszula DOLIWA, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, UWM Olsztyn
Ireneusz IWAŃSKI, Przewodniczący Rady Programowej Radia Olsztyn
Prof. dr hab. Stanisław JĘDRZEJEWSKI, Akademia Koźmińskiego, Warszawa
Prof. dr hab. Elżbieta PLESZKUN-OLEJNICZAKOWA, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, Prezes honorowy Łódzkiej Szkoły Radioznawczej
Prof. dr hab. Marek SOKOŁOWSKI, Katedra Socjologii UWM, Przewodniczący Komitetu Programowego
Dr Grażyna STACHYRA, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, Lublin
Komitet Organizacyjny
Przewodniczący Konferencji:
prof. UWM dr hab. Marek SOKOŁOWSKI
Sekretarze Konferencji:
dr Michał ŁYSZCZARZ
mgr Lilia KRAWCZEWSKA

Organizacja i uczestnictwo

  • Zgłoszenia udziału w nieprzekraczalnym terminie do 15.05.2015 r.
  • Wniesienie opłaty konferencyjnej w wysokości 450 PLN do 30.09.2015 r.
    (Członkowie Komitetu Naukowego nie ponoszą opłaty konferencyjnej) na konto:
    Bank Handlowy w Warszawie S.A.
    92 1030 1218 0000 0000 9113 2567
    subkonto 19.880.023-500 tytułem: Radio w cyfrowym świecie
  • Przedstawione referaty zostaną opublikowane w recenzowanej monografii naukowej

 Konferencja „Religia i media. Nowy kontekst komunikacji” (20-21.05.2015)

Pamięci ks. dr. Mariana Szczęsnego
(1942-2006)

Historię religii można napisać z perspektywy historii komunikacji i mediów. Nie istnieje religia, w której nie możemy wyodrębnić komunikowania o sferze „sacrum”, „transcendencji”, „rzeczywistości pozaempirycznej”, ustnych i spisywanych narracji, opowieści, przypowieści, mitów, dzielenia się doznaniami, doświadczeniami, przeżyciami.
Wzajemne relacje łączące religię i media można oglądać z różnych perspektyw. Niekiedy zakłada się, że media – szczególnie współczesne, ściśle związane z kulturą popularną – są nacechowane ideologicznie: są dobre lub złe. Steward M. Hoover – współczesny badacz mediów i religii przyjmuje, że religia i media nie stanowią zupełnie autonomicznych i niezależnych od siebie systemów społecznych, ale – wraz z innymi kategoriami życia społecznego – są elementami składającymi się na szerszą całość kulturową. Badanie mediów i religii jest – w tym ujęciu – badaniem tego, jak religia i media wzajemnie na siebie oddziaływają, wpływają i kształtują poprzez ludzkie działania, codzienne praktyki społeczne, dyskursy i dyskusje, opinie i postawy. Nie brakuje także ujęć, w których media stają się „nowoczesną religią” lub funkcjonalnym jej odpowiednikiem, a transmitowane na żywo wydarzenia medialne nabierają sakralnych znaczeń.
Celem konferencji jest refleksja zarówno nad instytucjonalnymi relacjami łączącymi media i religię, jak i nad przenikaniem się codziennych oraz odświętnych praktyk komunikacyjnych i religijnych. Jedną z tez, którą możemy wstępnie zaproponować, jest teza o korelacji między społeczno-kulturowymi zmianami w obrębie religii i zmianami warunków komunikacyjnych, technologii medialnych i relacji społecznych coraz gęściej zapośredniczonych przez media.

Proponujemy następujące panele tematyczne:
I. Religia i mass media w warunkach kulturowej komunikacji XXI wieku;
II. Religia wobec wyzwań globalnego społeczeństwa informacyjnego;
III. Geneza i charakter wzajemnych relacji – religia a media;
IV. W poszukiwaniu nowej ewangelizacji. Kościół katolicki wobec globalizacji, nowych mediów i Internetu;
V. Kościół katolicki o mediach. (Re)konstrukcja odniesień;
VI. Osoba i czyn. Medialne wizerunki Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka;
VII. Kondycja współczesnych mediów religijnych. Prasa, radio, telewizja;
VIII. Islam w zwierciadle mediów;
IX. Nowe ruchy religijne w przestrzeni medialnej;
X. Media, religia, śmierć: rytuały przejścia i medialne wspólnoty żałobne;
XI. Transmisyjny i rytualny model komunikacji religijnej;
XII. Religijne wydarzenia medialne;
XIII. Współczesna Biblia pauperum;
XIV. Poszukiwanie sacrum w kinie.
Komitet naukowy
ks. dr Ireneusz Stanisław BRUSKI, Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, oddział w Olsztynie
prof. em .UJ dr hab. Tomasz GOBAN-KLAS, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
ks. dr Zenon HANAS, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
prof. zw. dr hab. Jerzy JASTRZĘBSKI, Uniwersytet Wrocławski
ks. dr hab. Józef KLOCH, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
dr hab. Jan KŁOS, prof. KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
prof. dr hab. Krzysztof LOSKA, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
dr hab. prof. UWM Mariola MARCZAK, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn
ks. prof. zw. dr hab. Janusz MARIAŃSKI, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
prof. zw. dr hab. Tadeusz MICZKA, Uniwersytet Śląski, Katowice
prof. dr hab. Andrzej WÓJTOWICZ, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
Komitet organizacyjny

Przewodniczący Konferencji:
prof. UWM dr hab. Marek SOKOŁOWSKI

Sekretarze Konferencji:
dr Agnieszka ZDUNIAK

mgr Radosław SIEROCKI

Organizacja i uczestnictwo

  • Zgłoszenia udziału (na załączonej karcie) w nieprzekraczalnym terminie do 15.04.2015 r.
  • Wniesienie opłaty konferencyjnej w wysokości 550 PLN do 15.04.2015 r. (Członkowie Komitetu Naukowego nie ponoszą opłaty konferencyjnej) na konto: Bank Handlowy w Warszawie S.A. 92 1030 1218 0000 0000 9113 2567 subkonto 19.880.019-500 tytułem: Religia i media
  • Przedstawione referaty zostaną opublikowane w recenzowanej monografii naukowej.

Konferencja „SPOŁECZEŃSTWO DLA WSZYSTKICH KATEGORII WIEKOWYCH – MOŻLIWOŚCI I BARIERY ” (17.10.2014)

Zaproszenie na naszą konferencję kierujemy do pracowników nauki, studentów, słuchaczy studiów doktoranckich i podyplomowych, pracowników administracji, samorządowców,praktyków biznesu, a także tych wszystkich, którzy na co dzień zajmują się lub interesują poruszaną na spotkaniu problematyką.

Tematyka konferencji obejmuje następujące obszary problemowe (sekcje):
1. Struktury partycypacji i podmiotowości w społeczeństwie polskim

  • demokratyzacja a partycypacja publiczna
  • dialog społeczny narzędziem planowania strategicznego
  • postawy obywatelskie polskich migrantów
  • prakseologiczne ujęcie kategorii podmiotowości

2. Jakość życia i jego determinanty

  • wsparcie społeczne i/lub jego deterioracja
  •  jakość życia społeczeństwa XXI wieku
  • czas wolny – wczoraj i dziś
  • relacje międzypokoleniowe – wielość perspektyw
  • czas dojrzałości – demograficzne uwarunkowania zmian społecznych

3. Edukacja i nowe technologie

  • przemiany współczesnej edukacji
  • kształcenie ustawiczne odpowiedzią na wyzwania przyszłości
  • seniorzy kontra nowe technologie
  • czy innowacyjność to domena osób młodych
  • medialny wizerunek wieku człowieka

4. Rynek pracy

  • ageizm na rynku pracy
  • problemy zatrudnieniowe osób młodych
  • prawne aspekty zatrudnienia
  • zarządzanie wiekiem – rozwiązania krajowe i zagraniczne
  • ruchliwość społeczna

Termin i miejsce obrad:
Konferencja odbędzie się 17.10.2014 r. w pomieszczeniach Wydziału Nauk Społecznych UWM, ul. Żołnierska 14, 10-561 Olsztyn

Termin zgłaszania udziału w konferencji:
Przesłanie abstraktu, tj. wypełnienie formularza zgłoszeniowego do dnia 30 września 2014 r. na adres mailowy: konferencja.spoleczenstwo@wp.pl

 Spoleczenstwo-spektaklu-page-001

Konferencja „Dryfowanie przez czas. Społeczeństwo spektaklu 20 lat później” (20.05.2014 po zmianie terminu)

Życie społeczeństw, w których panują nowoczesne warunki produkcji, przypomina olbrzymie zbiorowisko spektakli. Wszystko, co dawniej przeżywano bezpośrednio, oddaliło się, przybierając postać przedstawienia.

Guy Debord, „Społeczeństwo spektaklu”[1]

Tematyka Konferencji

W 2014 roku przypada dwudziesta rocznica śmierci Guy’a Deborda (1931-1994), francuskiego rewolucjonisty i intelektualisty, poety i wywrotowca, teoretyka i praktyka nowych ruchów społecznych, a zarazem performera, prekursora happeningów, reżysera filmowego, jednego z najczęściej cytowanych francuskich pisarzy powojennych, którą to pozycję zyskał zaledwie dwiema książkami, jakimi są Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Celem organizowanej Konferencji jest próba dokonania nowej interpretacji dzieł Deborda z perspektywy XXI wieku, jak również przeanalizowanie zagadnienia czym jest dziś, w realiach XXI wieku „społeczeństwo spektaklu”, wyposażone w nowoczesne media komunikacyjne. Czy Internet nie spełnia dziś roli rewolucyjnego areopagu, (vide: arabska wiosna), stając się platformą działania nowych ruchów społecznych, takich jak Oburzeni, ACTA-wiści.

Proponujemy dyskusję wokół następujących zagadnień, w ramach sekcji tematycznych:
I) Dziedzictwo rewolucji kulturalnej 1968 roku. „Fałszywy” model niespełnionej rewolucji?
II) Medialne reprezentacje „społeczeństwa spektaklu”.
III) Współczesne spektakle władzy. Nowoczesne narzędzia Public Relations w służbie polityki.
IV) Nowe (?) ruchy polityczne: alterglobalizm, feminizm, LGBT, Occupy Wall Street, ACTA-wiści, stadionowi patrioci, „Ratujmy maluchy”, Ruch Oburzonych (Indignados).
V) Nowe formy uczestnictwa w kulturze rzeczywistości wirtualnej.
VI) Psychoza lajkingu? Jak Facebook (ro)zmienił nasze życie?
VII) Co nam zostało z tych lat? Rewolucyjny zapał, wywrotowe deklaracje. Artystyczne artefakty kontestacji i kontrkultury.
VIII) Sztuka nowych mediów. Narastająca banalizacja?
IX) Skandal i prowokacja jako nowy program estetyczny?
X) Internet zarzewiem rewolucji? Rola mediów społecznościowych w propagowaniu rewolucyjnych haseł i ideałów.
Organizacja i uczestnictwo

  • Zgłoszenia udziału (na załączonej karcie) w nieprzekraczalnym terminie do 31.03.2014 r.
  • Nadesłanie tekstu referatu do dnia 31.05.2013 r., również w zapisie elektronicznym.
  • Wniesienie opłaty konferencyjnej w wysokości 500,00 zł do dnia 30.04.2013 r. na konto:

Bank Handlowy w Warszawie S.A.

92 1030 1218 0000 0000 9113 2567

subkonto 0909-1122  tytułem: Społeczeństwo spektaklu

W ramach opłaty konferencyjnej zapewniamy otrzymanie wydanej monografii naukowej, wyżywienie (obiad oraz bankiet).

Teksty referatów, po pozytywnej recenzji, zostaną opublikowane w monografii naukowej.

Uwaga: terminowe nadesłanie artykułów nie oznacza ich publikacji. Organizator konferencji zastrzega sobie prawo kwalifikowania tekstów referatów (doniesień, komunikatów) do publikacji.

(Za wygłoszenie referatów i komunikatów oraz za ich druk autorzy nie otrzymują wynagrodzenia. Uczestnicy konferencji otrzymują materiały pokonferencyjne bezpłatnie).

Przewodniczący Konferencji:

Prof. UWM dr hab. Marek Sokołowski

Sekretarze Konferencji:

Dr Agnieszka Zduniak
Mgr Lilia Krawczewska Oblicza-regionalizmu

Konferencja „Oblicza regionalizmu. Tożsamość idee praktyka.” (25.10.2013)

OBLICZA REGIONALIZMU
TOŻSAMOŚĆ – IDEE – PRAKTYKA

Parafrazując sławetne słowa wpisane w Manifest Komunistyczny można stwierdzić, że współcześnie po Polsce i Europie krąży „widmo” regionalizmu. Niesłabnąca jego siła czyni zeń atrakcyjny poznawczo obiekt naukowych dociekań. Regionalizm to zjawisko definiowane jako ideologia, wokół której ogniskują się mniej lub bardziej liczne, bardziej lub mniej sformalizowane organizacje i ruchy społeczne nakierowujące swoją aktywność na ochronę, propagowanie czy odbudowę regionalnych (kulturowych, społecznych i ekonomicznych, a także politycznych) odrębności. Przedmiotowe zjawisko wygenerowane przed stuleciami przez znoszące odrębności regionalne, uniwersalizujące narodową kulturę narodowe państwo, intensyfikowane przez procesy globalizacyjne, było i jest obiektem naukowych dociekań nauk społecznych i humanistycznych (językoznawstwa i literaturoznawstwa, etnologii i socjologii, nauk politycznych i ekonomii, a także społecznej geografii czy nauk prawnych). Zdaje się jednak, że istnieje uzasadniona konieczność usystematyzowania naukowej nad regionalizmem refleksji, takiej która po pierwsze przekraczałaby granice wąsko pojmowanych dyscyplin naukowych, po drugie wykorzystując płodne poznawczo wątki wypracowywane dotychczas pokonywałaby ich słabości, proponując nowatorskie ujęcia.
Konferencja na którą mamy zaszczyt Państwa zaprosić adresowana jest do wszystkich przedstawicieli nauk społecznych i humanistycznych zainteresowanych badaniem regionalizmu w Polsce i Europie, w szczególności takich aspektów jak jego historia i współczesność, elementy składowe i typy, przyczyny jego powstawania oraz konsekwencje jego funkcjonowania. Poniżej proponujemy główne obszary, wokół których na proponowanej konferencji ogniskować się będzie naukowa dyskusja o regionalizmie.

Regionalizm jako przedmiot refleksji naukowej

  • tradycje badań nad regionalizmem w naukach społecznych i humanistycznych
  • próby precyzyjnego zdefiniowania zjawiska
  • metody i techniki badań regionalizmu

Typy regionalizmu

  • kulturowy (językowy, obyczajowy, etnograficzny itp.)
  • ekonomiczny (regionalizm „biednych” vs regionalizm „bogatych”)
  • polityczny (od dążeń do większej samorządności po regionalną autonomię)
  • zjawisko nowego regionalizmu

Regionalizm w Polsce i Europie

  • regionalizm po polsku: śląski, kaszubski, podhalański, Ziem Zachodnich i Północnych itd.
  • regionalizm po europejsku: kataloński, bretoński, padański, walijski, gotlandzki itd.

Przyczyny i konsekwencje regionalizmu

  • regionalizm a powstanie państw narodowych
  • regionalizm a słabnięcie państw narodowych
  • regionalizm a procesy decentralizacji i regionalizacji
  • regionalizm w procesach globalizacji

Uczestnictwo

  • Zgłoszenia udziału (na załączonej karcie) w nieprzekraczalnym terminie
  • do  01.06.2013 r.
  • Informacja o przyjęciu referatu do 15.06.2013.
  • Nadesłanie tekstu referatu do dnia  15.08.2013  r., w dwóch egzemplarzach papierowych  oraz w zapisie elektronicznym.

Uwaga:
Terminowe nadsyłanie tekstów nie oznacza ich publikacji. Organizator konferencji zastrzega sobie prawo kwalifikowania tychże do publikacji, zakwalifikowane, dodatkowe te które otrzymają pozytywne recenzje opublikowane zostaną w punktowanej monografii naukowej.

Opłaty

Opłatę konferencyjną w wysokości 600,00 zł należy wnieść do dnia 15.07.2013 r., na konto:      Bank PEKAO oddział w Olsztynie 92 1030 1218 0000 0000 9113 2567

 

 

plakat-konferencja

Konferencja „Nowe media i wyzwania współczesności” (16-17.05.2013)

Żyjemy w niezwykle ciekawych czasach. Facebook, Skype, Youtube w „smartfonach”, „smarttelewizorach”, tabletach, powszechny dostęp do wi-fi i GSM, umożliwiają nieustanną możliwość wymiany ikon, dźwięków, słów, filmów. Dzięki Sieci stajemy się wszechobecni. Natłok bodźców wywiera wpływ na naszą psychikę i osobowość, zmienia relacje społeczne, przekształca społeczność lokalną, strukturę społeczną, a przede wszystkim naszą kulturę. Zjawiska świata „pseudowirtualnego” są nader realne w swoich społecznych konsekwencjach. Jesteśmy zasypywani doniesieniami o negatywnych skutkach oddziaływań technologii informacyjnych (np. nękanie na portalach społecznościowych, stalking, oszustwa i wyłudzenia, alienacja, przypadki samobójstw). Przykładem filmy takie jak: „Samotność w sieci” (reż. W. Adamek ) czy „Sala samobójców” (reż. J. Komasa). Na tej podstawie niewytrawny odbiorca może dojść do przekonania, że Internet to nowy Lewiatan, który oplótł świat swoim wielogłowym wcieleniem. A przecież przemiany komunikacyjne to powiększanie społecznej łączności, to nowy rodzaj styczności psychicznej, to nigdy niespotykane uprzednio możliwości interakcyjne, to możliwości budowania i podtrzymywania więzi na odległość w skali globu.
Z Internetu korzysta 60% Polaków, a 85% posiada telefon komórkowy (DS 2011). Warto zastanowić się nad wieloma problemami generowanymi przez wszechobecne technologie informacyjne. Jak opisać nowe media? Jakie pociągają za sobą skutki? Jak zmieniła się nasza kultura duchowa i materialna? Jakie przemiany zaszły w nas samych, naszym sposobie spostrzegania otaczających nas ludzi, rzeczywistości społecznej? Jak komunikacja sieciowa wpływa na kształt dyskursu publicznego i redystrybucję władzy? Jaki jest ogólny kierunek przemian w zakresie masowej komunikacji? Czym różni się życie w „cyfrowym świecie” od „życia analogowego”? Czy Internet to tylko narzędzie czy hipernarzędzie? Czy będziemy mieli „smart pieniądze” i „smart partnerów” w „Smart Life”? (Ile „smart-przedmiotów” jesteśmy w stanie wymyślić i wchłonąć?!) Co będzie po Facebooku? Jak długo jeszcze będziemy „ćwierkać” na Twitterze? Jak chronić swoją prywatność w dobie multifunkcyjnych telefonów komórkowych? I na koniec pytanie zasadniczo kontrowersyjne: czy Internet może zostać poddany jakiejkolwiek kontroli? Wymieniono tu tylko część pytań, na które warto poszukać odpowiedzi w gronie badaczy komunikacji społecznej.

I.    Estetyka w epoce nowych mediów
II.    Kultura popularna a nowe media
III.    Social Media w służbie komunikacji
IV.    Dziennikarstwo w nowych mediach
V.    Komunikacja polityczna w nowych mediach
VI.    Twarze „boga”. Facebook z perspektywy nauk społecznych
VII.    Zmieniająca się mediosfera. Próba futurologii
VIII.    Nowe media a współczesna mobilność
IX.    Rola mediów w tworzeniu rzeczywistości społecznej przez grupy mniejszościowe (wspólnoty etniczne, ruchy religijne, społeczności ekologiczne, środowiska feministyczne i LGBT, ruchy protestu i alterglobalistyczne)
X.    Kreowanie rzeczywistości społecznej i politycznej przez media masowe (np. rola al-Jazeery i Facebooka w tzw. Arabskiej Wiośnie Ludów, tabloidyzacja mediów, problem manipulowania opinią publiczną przez sondaże i reklamy)
XI.    Metafory Sieci. Internet jako nowy Lewiatan