Pierwsze seminarium naukowe Instytutu Nauk Pedagogicznych – gościem prof. Danuta Urbaniak-Zając

seminarium_naukowe_30.10.

 

30 listopada 2020 roku odbyło się pierwsze seminarium naukowe Instytutu Nauk Pedagogicznych WNS zorganizowane przez Dyrektor Instytutu, prof. Marzennę Nowicką. Seminarium miało miejsce na platformie MSTeams i wzięło w nim udział niemal 100 osób.

Swoją obecnością podczas spotkania zaszczyciła prof. Danuta Urbaniak-Zając, ceniona pedagog społeczna, współtwórczyni m.in. ogólnopolskich, transdyscyplinarnych seminariów naukowych z metodologii badań jakościowych, wykładowczyni podczas Letnich Szkół Młodych Pedagogów. Pani Profesor była wieloletnią Dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ. Obecnie kieruje Katedrą Badań Edukacyjnych. W ramach głównych zainteresowań badawczych prof. Danuty Urbaniak-Zając mieszczą się:

- metodologia badań empirycznych (m.in. „Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka”, Warszawa 2013, PWN - wspólnie z E. Kos),

- teoria pedagogiki społecznej (m.in. „Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki”, Łódź 2003, Wyd. UŁ),

- profesjonalizacja działań zawodowych pedagogów (m.in. „W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów”, Kraków 2015, Impuls.).

Prof. dr hab. Danuta Urbaniak-Zając

Źródło: https://www.facebook.com/uni.lodz/posts/1344410838917505/

Wystąpienie prof. Danuty Urbaniak-Zając w ramach seminarium naukowego INP pt. „Od uniwersalności do partykularności metody badawczej – konsekwencje dla praktyki badawczej” było namysłem nad zmianą mającą miejsce w metodologii badań empirycznych. Wprowadzeniem do problematyki wykładu był artykuł autorki zamieszczony w książce J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), „Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy”, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź 2019.

Książka posiada otwarty dostęp: https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/

Autorka odniosła się w pierwszej kolejności do specyfiki i statusu metody w pozytywistycznej orientacji badawczej. Wiele miejsce poświęciła również na charakterystykę metody nauk humanistycznych w ujęciu Wilhelma Diltheya. W ostatniej części badaczka zwróciła uwagę, iż cechą nowego myślenia nad metodami empirycznymi jest osłabienie opozycji teoria – empiria. W praktyce pedagogicznych badań jakościowych oznacza ono wiarę w bezpośrednie i niezafałszowane niczym poznanie, często rezygnację z hipotez czy też problematyki badawczej a także założenie, że badani są najlepszymi ekspertami swojego życia. W takich warunkach badacze odtwarzają rzeczywisty świat ludzi, nie zaś świat tworzony przez teoretyków. Wykład wywołał wiele refleksji i przemyśleń związanych m.in. z kondycją prowadzonych współcześnie badań empirycznych, z językiem tych badań a także odnoszących się do związków badań z praktyką i możliwości użycia badań w działaniu. Pojawił się również aspekt udziału badanych w procesie interpretacji uzyskanych w badaniu danych. Wszystkie wątki znalazły swój udział w dyskusji,  w której głos zabrali m.in. prof. Józef Górniewicz, prof. Henryk Mizerek, prof. Andrzej Olubiński, prof. Hanna Kędzierska, prof. Marzenna Nowicka.

Nagranie seminarium jest dostępne w plikach zespołu INP na platformie MSTeams.