„Edukacja w sytuacji popandemicznej – czyli głos Wydziału Nauk Społecznych podczas Kongresu Przyszłości 2020

Panel

24 listopada 2020 roku rozpoczął się IV Kongres Przyszłości organizowany przez „Gazetę Olsztyńską”. Cztery dni wypełnione były wystąpieniami ponad 60 ekspertów, którzy dyskutowali online o przyszłości Warmii i Mazur. Swój udział w Kongresie miał również Wydział Nauk Społecznych.

Trzeciego dnia Kongresu odbył się panel dyskusyjny moderowany przez prof. Joannę Ostrouch-Kamińską, który został poświęcony „Edukacji w sytuacji popandemicznej”. Pani Dziekan zaprosiła do rozmowy Pana Rektora, prof. Jerzego Przyborowskiego, prof. Marzennę Nowicką, prof. Beatę Krzywosz-Rynkiewicz, prof. Stanisława Czachorowskiego oraz Jolantę Okuniewską.

- To co łączy wszystkie panelistki i panelistów, to fakt, że wszyscy jesteśmy nauczycielami. Natomiast różni nas miejsce, z którego dokonujemy oglądu edukacji. Mam nadzieję, że te różnorodne głosy wybrzmią w naszej dyskusji – podkreśliła we wprowadzeniu Pani Dziekan.

Kontekst niespełna godzinnej wymiany opinii i doświadczeń utworzyły trzy wątki nakreślone przez moderatorkę panelu. Pierwszym z nich była ponowoczesność, w której dominuje m.in. indywidualizm, zanik wartości wspólnotowych, lęk przed przyszłością i niepewność jutra. Drugi aspekt dotyczył zmian w edukacji, które zachodzą w związku z upływającym czasem oraz m.in. z rozwojem nowoczesnych technologii i cyfryzacją współczesnego świata. Ostatnim elementem jest oczywiście pandemia, która zmusiła wszystkie podmioty środowiska edukacyjnego do funkcjonowania w nowej, trudnej codzienności.

Tak złożony kontekst pozwolił przeprowadzić dyskusję, podczas której uczestniczki i uczestnicy dzielili się spostrzeżeniami na temat tego, w jaki sposób weszliśmy w nową, pandemiczną rzeczywistość, co z tego wyniknęło, jakie zmiany przyniosło to w obszarze kształcenia na szczeblu szkolnym, jak i uniwersyteckim, a także jak rysuje się edukacja przeszłości. Różnorodność perspektyw ekspertek i ekspertów pozwoliła odsłonić zarówno wiele mankamentów edukacji w czasach pandemii, jak i dostrzec pozytywne skutki społecznej izolacji.

Serdecznie zapraszamy do wysłuchania dyskusji (panel rozpoczyna się od 4:01:40).