Cyfrowy tubylec odbył się po raz siódmy
7 czerwca 2024 roku odbyła się VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Dziecko – cyfrowy tubylec w szkole. Problemy i wyzwania”. Tematem tegorocznego spotkania naukowego uczyniono „Dziecko w dyskursach cyfrowości – realia i perspektywy”. Konferencja została zorganizowana przez Katedrę Dydaktyki i Wczesnej Edukacji Wydziału Nauk Społecznych przy współudziale Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Olsztynie oraz Sekcji Edukacji Elementarnej KNP PAN. Wydarzenie miało charakter hybrydowy i odbyło się po raz pierwszy w nowej siedzibie Wydziału Nauk Społecznych oraz w formie online za pośrednictwem platformy Microsoft Teams.
Tematyka konferencji spotkała się z dużym zainteresowaniem przedstawicieli świata nauki z wielu ośrodków akademickich w Polsce. W wydarzeniu wzięli udział edukatorzy i nauczyciele reprezentujący różne szczeble edukacji. Swoją obecnością zaszczycili również dyrektorzy przedszkoli i szkół, przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Olsztynie, Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej w Olsztynie. W konferencji wzięło udział łącznie 120 osób, z czego ponad 80 to uczestnicy stacjonarni.
Konferencja rozpoczęła się od oficjalnego przywitania uczestników przez przewodniczącą komitetu organizacyjnego konferencji prof. Marzennę Nowicką. W pierwszej części głos zabrali Prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej prof. Jerzy Jaroszewski, Prorektor ds. studenckich prof. Sławomir Przybyliński oraz Dziekan Wydziału Nauk Społecznych prof. Joanna Ostrouch-Kamińska, która podkreśliła, że rozumienie rozwiązań cyfrowych to rozumienie świata dzieci: My nie możemy nie patrzeć w stronę świata cyfrowego. To jest nasz integralny świat, nie dodatkowy, tylko taki, w którym funkcjonujemy. A na pewno funkcjonują w nim nasze dzieci, uczennice i uczniowie, studenci. Możemy przyjąć różne postawy wobec tego faktu. Możemy to negować i mówić, że to świat zły, bo go nie znamy i nie rozumiemy. Ale wtedy występujemy w postaci wroga świata, w którym żyją nasze dzieci. Nie wolno nam przyjąć takiej postawy jako nauczycielom i nauczycielkom – powiedziała w powitaniu prof. Ostrouch-Kamińska.
Podczas obrad plenarnych mieliśmy okazję wysłuchać wykładów: prof. Doroty Klus-Stańskiej z Uniwersytetu Gdańskiego, prof. Józefy Bałachowicz z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, prof. Marka Sokołowskiego z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, prof. Natalii Walter z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prof. Zuzanny Zbróg z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz prof. Kingi Kuszak z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W dalszej części konferencji uczestnicy wzięli udział w równolegle odbywających się warsztatach poświęconych: higienie cyfrowej w przestrzeni sieci (prowadząca – prof. Monika Przybysz); trudnym emocjom dzieci i nastolatków w erze cyfrowej i tego, jak sobie z nimi radzić (prowadzący – prof. Mariusz Jędrzejko); 4P4C czyli nowej metodyce na rzecz kluczowych kompetencji przyszłości (prowadząca – mgr Monika Lentacz; storytellingowi w nauczaniu języka angielskiego w przedszkolu i klasach I-III (prowadząca - dr Eliza Gładkowska). W ostatniej części konferencji odbyły się hybrydowe sekcje problemowe, podczas których mieliśmy okazję wysłuchać prawie 60 wystąpień naukowych skoncentrowanych wokół takich obszarów tematycznych jak:
- Potencjał dziecka w przestrzeni offline lub/i online,
- Kreowanie środowiska rozwoju współczesnego dziecka,
- Edukacja dla cyfrowej(?) przyszłości,
- Cyberbezpieczeństwo w świecie dziecka,
- Cyfrowe i niecyfrowe konteksty kształcenia
Prelegenci reprezentowali różne ośrodki akademickie m.in.: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Gdański, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, Uniwersytet Zielonogórski, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Akademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu, Uniwersytet Szczeciński, Uniwersytet Wrocławski, Akademia Piotrkowska w Piotrkowie Trybunalskim, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet Łódzki, Akademia WSB, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Wśród uczestników znalazły się studentki Koła Naukowego Wczesnej Edukacji, które również wspierały organizatorów konferencji w jej przeprowadzeniu.
Niespodzianką przygotowaną przez organizatorów był muzyczny podwieczorek w postaci koncertu zaprezentowanego przez kwartet muzyczny: Łukasz Szymański, Julia Bartołd, Sabina Komoliubio, Agata Jusiel. Podczas przerw goście mogli również zapoznać się z wystawą prac plastycznych wykonanych przez dzieci z przedszkola miejskiego nr 40 w Olsztynie oraz sondą przeprowadzoną wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zarówna wystawa jak i sonda zostały przygotowane przez członków Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Olsztynie.
Tegoroczna konferencja stworzyła okazję do wielu owocnych dyskusji. Stanowiła forum wymiany myśli naukowców i praktyków, którzy wykazali zainteresowanie rozmową na temat dziecka w kontekstach cyfrowości i potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań w tym obszarze.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.
Sekretarz konferencji
Joanna Dziekońska
Fot. Katarzyna Wróblewska, Iwona Cymerman, Joanna Dziekońska, Małgorzata Sławińska, Marta Rukat, Lidia Bielinis, Milena Kaczmarczyk