Ostrouch-Kamińska Joanna

dr hab. Joanna Ostrouch-Kamińska, prof. UWM
 
profesor uczelni, dziekan Wydziału Nauk Społecznych UWM w Olsztynie
kierowniczka Katedry Pedagogiki Społecznej i Metodologii Badań Edukacyjnych
oraz Pracowni Badań nad Rodziną i Nierównościami Społecznymi
 
v-ce przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
członkini Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
członkini Zarządu ESREA - European Society for Research on the Education of Adults (Europejskiego Towarzystwa Badań nad Edukacją Dorosłych)
 
Wydział Nauk Społecznych UWM w Olsztynie
miejsce konsultacji: ul. Dybowskiego 13, pok. B 0.11
tel.: 89 523 38 42; 89 524 62 07
e-mail: joanna.ostrouch@uwm.edu.pl
 

Zainteresowania badawcze

(NIE)RÓWNOŚĆ i EDUKACJA – różnicowanie procesów społecznych oraz edukacyjnych m.in. ze względu na płeć, miejsce pochodzenia, rodzinę pochodzenia; nierówności społeczne i edukacyjne; procesy reprodukcji, mechanizmy wykluczania i dyskryminacji w edukacji, w rodzinie i na rynku pracy; rola rodziny i edukacji w utrwalaniu nierówności i wyrównywaniu szans życiowych młodzieży i dorosłych

RODZINA i WEWNĄTRZRODZINNE RELACJE – dynamika relacji wewnątrzrodzinnych: rodzicielskich oraz małżeńskich/partnerskich, partnerstwo w rodzinie, przebieg socjalizacji do ról płciowych, specyfika współczesnego rodzinnego środowiska wychowawczego, zmiany w funkcjonowaniu współczesnych związków/rodzin, procesy wykraczania kobiet i mężczyzn poza stereotypowe role (np. „nowe” macierzyństwo i ojcostwo), rodzina jako przestrzeń nieformalnego uczenia się i socjalizacji

KOBIECOŚĆ i MĘSKOŚĆ – różnice i (nie)równość szans edukacyjnych oraz życiowych kobiet i mężczyzn, sposoby konstruowania biografii rodzinnych i zawodowych kobiet i mężczyzn, ich strategie funkcjonowania w rodzinie i na rynku pracy, w tym w szkolnictwie wyższym, a także godzenia sfer życia i pracy; sposoby doświadczania współczesnych problemów społecznych ze względu na płeć (np. przemocy w rodzinie)

Wykształcenie

  • stacjonarne studia magisterskie na kierunku pedagogika, specjalność: pedagogika społeczna (WSP w Olsztynie), kwiecień 1998 r.
  • stacjonarne studia doktoranckie (UWM w Olsztynie), stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika uzyskany w listopadzie 2002 r.
  • stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika (DSW we Wrocławiu) uzyskany w maju 2012 r.

Publikacje

Baza Wiedzy UWM: zobacz »

Kierowanie lub udział w projektach badawczych

  • projekt badawczy KBN realizowany w latach 2002-2003 pt. „Rola matek w kształtowaniu wzorów życia córek. Studium socjopedagogiczne”
  • projekt badawczy KBN realizowany w latach 2004-2006 pt. „Rozstanie z młodością i wkraczanie w dorosłość – przełom w życiu mężczyzn w perspektywie socjopedagogicznej”
  • międzynarodowy projekt badawczy realizowany w latach 2004-2007 (Leonardo Da Vinci) pt. „VIVRE”, dotyczący diagnozowania potrzeb edukacyjnych osób chcących osiedlić się na terenach słabo rozwiniętych rolniczo oraz wspierania ich działań jako elementu polityki wyrównywania szans życiowych ludności z obszarów wiejskich
  • projekt badawczy realizowany w latach 2013-2015 w ramach programu „Obywatele dla Demokracji” Fundacji im. Stefana Batorego pt. „Gender w podręcznikach. Kobiety i mężczyźni, chłopcy i dziewczęta RAZEM przeciwko stereotypom płciowym”
  • projekt badawczy MNiSW realizowany w latach 2018-2023 w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki pt. „Słowniki Biograficzne Uczonych Polskich”

Staże i szkolenia zagraniczne

Halmstad University (Szwecja, 2001), Augsburg University (Niemcy, 2002), Stoas Professional University for Education and Knowledge Management (Holandia, 2003, 2004), Humboldt University (Niemcy, 2007), University of Coimbra (Portugalia, 2013), Maynooth University (Irlandia, 2016), University of Algarve (Portugalia, 2022), Michigan State University (USA, 2023), University of Cambridge (Anglia, 2023)

Rozwój i kształcenie kadr naukowych

Promotorka w dwóch przewodach doktorskich:

  • mgr Milena Kaczmarczyk, tytuł rozprawy: „Mężczyzna jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej” (2023)
  • mgr Olga Modzelewska, tytuł rozprawy: „Role i relacje społeczne mężczyzn w narracjach off-roadowców w dobie społeczno-kulturowych przemian męskości. Perspektywa etnopedagogiczna” (2021)

Wybrane funkcje organizacyjne 

  • członkini WERA Council – Rady Światowego Towarzystwa Badań Edukacyjnych (World Education Research Association) w latach 2018-2023
  • członkini WERA Capacity Development Committee w kadencji 2020-2021
  • członkini Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN w kadencji 2020-2023
  • członkini Zespołu Ekspertów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
  • członkini Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w kadencji 2017-2020 i przewodnicząca Zarządu Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Olsztynie w latach 2013-2020
  • członkini Senatu UWM w Olsztynie w kadencji 2020-2024
  • prodziekan ds. nauki i współpracy międzynarodowej Wydziału Nauk Społecznych UWM w Olsztynie w latach 2016-2018
  • przewodnicząca Wydziałowego Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia w latach 2012-2016
  • Wydziałowa koordynatorka ds. Programu MOST w latach 2001-2006 i ds. Programu Erasmus w latach 1998-2008

Członkostwo w organizacjach naukowych i radach redakcyjnych/naukowych

  • European Society for Research on the Education of Adults (ESREA)
  • Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
  • redaktor naczelna czasopisma „Forum Nauk Społecznych”
  • członkini Editorial Advisory Board of “Research on the education and learning of adults” (Brill)
  • członkini Editorial Board of Series "People and Contexts"  (University of Coimbra Press)
  • consulting editor w czasopiśmie European Journal for Research on the Education and Learning of Adults (RELA)
  • członkini Rady Naukowej polskich oraz zagranicznych czasopism: „Ex Aequo”, „Adult Learning, Knowledge and Innovation”, „Colloquium”, „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja”, „Jakościowe Badania Pedagogiczne”, „Acta Elbingensia”, „Pedagogika Społeczna Nova”, „Przegląd Psychologiczny”
  • recenzentka artykułów w kilkudziesięciu czasopismach polskich oraz zagranicznych, w tym m.in. w „British Journal of Educational Studies”, „International Journal of Lifelong Education”, „European Journal for Research on the Education and Learning of Adults”, “Sex Education”

Kierunki działalności dydaktycznej i popularyzacja nauki

wykłady i ćwiczenia na poziomie studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich z zakresu: socjologii edukacji/wychowania, socjologii kultury, socjologii płci, społecznych problemów współczesności, pedagogiki społecznej, pedagogiki emancypacyjnej i krytycznej, pedagogiki szkoły wyższej, patologii społecznych, metod badań społecznych/edukacyjnych; seminaria dyplomowe, magisterskie i doktoranckie; wykłady na Uniwersytecie Dzieci i Uniwersytetach Trzeciego Wieku