Maciejewska Monika
dr Monika Maciejewska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Wydział Nauk Społecznych
ul. Żołnierska 14, Olsztyn
Tel. 089 5246272
Wykształcenie:
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie – 2003, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogika
Wyższa szkoła pedagogiczna w Olsztynie - 1994 , magister pedagogiki, specjalność: pedagogika opiekuńcza
Dodatkowe szkolenia:
Podyplomowe Studia Profilaktyki i Terapii Problemów Alkoholowych - Uniwersytet Łódzki, 1995
Studium Pomocy Psychologicznej prowadzone przez Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa 1996
Zainteresowania badawcze:
- pedeutologia – kwestie odpowiedzialności w zawodzie nauczycielskim, nauczyciel jako badacz - badania w działaniu w szkole
- szkolnictwo wyższe – jakość kształcenia, relacje z rynkiem pracy
- badania stosowane w pedagogice – ewaluacja w placówkach edukacyjnych (ewaluacja zewnętrzna, autoewaluacja)
Publikacje:
Prace pod redakcją:
Oferta edukacyjna studiów doktoranckich a zapotrzebowanie na wysoko kwalifikowaną kadrę w różnych sektorach gospodarki, (red.) J. Górniewicz, M.Maciejewska, H. Mizerek, Olsztyn 2006, s.139
Między adaptacją a innowacyjnością. Możliwości wykorzystania potencjału naukowego specjalistów ze stopniem doktora w instytucjach i przedsiębiorstwach Warmii i Mazur (red.) J. Górniewicz, M.Maciejewska, H. Mizerek, Olsztyn 2007, s.231
Możliwości kształcenia zawodowego w regionie warmińsko-mazurskim. Analiza instytucjonalna, (red.)M.Maciejewska, Pracownia wydawnicza ElSet, Olsztyn 2010, s.214
Wybrane artykuły w pracach zbiorowych i czasopismach:
M. Maciejewska, Wartość studiów doktoranckich z punktu widzenia doświadczeń zawodowych specjalistów ze stopniem naukowym doktora (w:) Między adaptacją a innowacyjnością. Możliwości wykorzystania potencjału naukowego specjalistów ze stopniem doktora w instytucjach i przedsiębiorstwach Warmii i Mazur (red.) J.Górniewicz, M. Maciejewska, H. Mizerek, Olsztyn 2007, s.135-149
M. Maciejewska, Nowe konteksty odpowiedzialności moralnej nauczyciela (w:) Dylematy współczesnej edukacji (red.) J. Górniewicz, Toruń 2007, s. 94-121
M. Maciejewska, Szkolne programy profilaktyczne wobec problemu agresji, (w:) Prace naukowe Katedry UNESCO, Olsztyn 2008, s.197-203
M. Maciejewska, „Nowe oblicza” specjalisty ze stopniem doktora? Absolwent studiów doktoranckich na regionalnym rynku pracy, (w:) Edukacja wobec tożsamości społecznej (red.) E. Gaweł-Luty, J. Kojkoł, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008, s. 285-297
Maciejewska M., Nowe tendencje w organizacji studiów doktoranckich – zwrot ku potrzebom rynku pracy, [w:] Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Hurło L., Klus-Stańska D., Łojko M., (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009, ISBN 978-83-75870-47-3, s. 542-552
Maciejewska M., Odpowiedzialność moralna i jej wymiar w zawodzie nauczycielskim, [w:] Człowiek integralny. Holistyczna wizja człowieka, Romanowska- Łakomy H., Kędzierska H. (red.), Wydawnictwo Eneteia, Warszawa 2009, s. 91-100
Maciejewska M.,Nauczyciele w szkole zawodowej – ukryty potencjał,
[w:], Możliwości kształcenia zawodowego w regionie warmińsko-mazurskim. Analiza instytucjonalna, Maciejewska M. (red.), .), Pracownia wydawnicza ElSet, Olsztyn 2010, s.101-132,
Matuszewska A., Maciejewska M.,Codzienność szkoły zawodowej – dobre praktyki, [w:], Oferta dydaktyczna szkół zawodowych a regionalny rynek pracy, Górniewicz J., Mizerek H. (red.), Pracownia wydawnicza ElSet, Olsztyn 2010s.47-70,
Maciejewska M., Matuszewska A., Obraz szkolnictwa zawodowego na Warmii Mazurach – perspektywy zmian, [w:], Oferta dydaktyczna szkół zawodowych a regionalny rynek pracy, Górniewicz J., Mizerek H. (red.), Pracownia wydawnicza ElSet, Olsztyn 2010, s.102-121,
Maciejewska M.,Studia doktoranckie i ich absolwenci a rynek pracy – perspektywy zmiany.W:Szkoła wyższa w toku zmian, J. Kostkiewicz, A. Domagała-Kręcioch, M. J. Szymański (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, s. 197-215
Maciejewska M., Autoewaluacja w szkole – możliwości wykorzystania potencjału badań ewaluacyjnych w procesie zmiany, W: Problemy Wczesnej Edukacji 2011 nr 3 (15), s. 117-128.
Udział w projektach badawczych:
Grant promotorski, badania w ramach przygotowywania pracy doktorskiej; tematyka odpowiedzialności moralnej nauczycieli w powiązaniu ze zjawiskiem agresji w szkołach,
Członek zespołu zarządzającego ds. badań oraz kierownik I etapu badawczego w projekcie „Kreowanie wysoko kwalifikowanych kadr gospodarki regionu – stypendia doktoranckie” (Z/2.28/II/2.6/00008/05),
Członek zespołu badawczego i kierownik II etapu badawczego w projekcie „Transfer wiedzy pomostem do innowacyjności i konkurencyjności gospodarczej regionu – stypendia doktoranckie” (Z/2.28/II/2.6/00015/04) oraz uczestnik w badań ewaluacyjnych dotyczących efektywności stypendiów doktoranckich.
Członek zespołu badawczego i kierownik II etapu badawczego w projekcie „Diagnoza potrzeb edukacyjnych w obszarze szkolnictwa zawodowego a kierunki rozwoju regionalnego rynku pracy”
Udział w projekcie: „Konstruowanie narzędzi do realizacji ewaluacji zewnętrznej w szkołach artystycznych”, realizowanego na zamówienie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego reprezentowanego przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie
Prowadzone przedmioty:
Pedagogika ogólna
Projektowanie pedagogiczne
Podstawy diagnostyki i ewaluacji w szkole
Seminaria dyplomowe i magisterskie
Profesjonalna przynależność organizacyjna:
Zespół Teorii Wychowania przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN – członek
Polskie Towarzystwo Pedagogiczne oddział w Olsztynie
Działania organizacyjne:
Podyplomowe Studia Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Katedra UNESCO – kierownik
Społeczny Inspektor Pracy, Wydział Nauk Społecznych UWM
Organizacja warsztatów i konferencji – sekretarz organizacyjny
Współpraca z Kuratorium Oświaty w Olsztynie, Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży, Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie, Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych w Warszawie