Animacja w czasach pandemii

Animacja

Studenci i studentki drugiego roku Pedagogiki szkolnej z animacją kulturalną z naszego wydziału pod kierunkiem dr Joanny Frankowiak z Katedry Psychologii Klinicznej, Rozwoju i Edukacji, postanowili z humorem podejść do trudnej sytuacji, w jakiej znalazło się środowisko akademickie w czasie pandemii. W ramach przedmiotu Animacja w działaniach profilaktycznych przygotowali krótkie filmiki, wpisujące się w kontekst teraźniejszości.

W wielu z nich zaprezentowano specyfikę edukacji zdalnej oraz funkcjonowania w czasie koronawirusa:

https://www.youtube.com/watch?v=BwQkuo_P1H4&feature=youtu.be („Nauka zdalna – oczekiwania vs. rzeczywistość”, Monika Chełchowska i Magdalena Duda)

https://www.youtube.com/watch?v=dphwjnbEneA&feature=youtu.be („Dzień podczas pandemii”, Karolina Zagórska)

https://www.youtube.com/watch?v=0RwCdSgeUk4&fbclid=IwAR386E7uB32UdYk2z7hetwxLQOOH-QMAbQJQfZjR_K8Ua_J26zqLwF5q8Xs („Pół żartem, pół serio” - Jakub Witkowiak, Kacper Modrzejewski

Jak się okazuje zadanie to nie tylko pozwoliło studentom na chwilę odreagować trudności i problemy, wynikające z konieczności pozostania w domach i zmian w procesie kształcenia. Stało się ono źródłem wielu ciekawych doświadczeń, nowych umiejętności i kompetencji wspólnotowego działania. Te, przyszli animatorzy, bardzo sobie cenią.

Studenci zapytani o to, jaki ich zdaniem jest sens tworzenia tego typu projektów wskazywali przede wszystkim:

- „wydaje się, że w zależności od rodzaj takich filmów, są one dobrym nośnikiem nowych pomysłów i czynności, które możemy zastosować w swoim życiu. Dzięki temu zwalczamy nudę oraz rozwijamy się” (Karolina Zagórska);

- „dużo radości sprawiła mi sama praca nad scenariuszem. Traktuję to jako osobiste wyzwanie i przygodę. Jeśli mogę sprawić przyjemność innym ludziom, rozbawić ich, jest to dla mnie cel sam w sobie” (Monika Chełchowska).

Jak podkreśla dr Joanna Frankowiak: „Głównym zamierzeniem było wyzwolenie energii, aktywizowanie studentów i studentek, którzy w obecnym kontekście poszukiwali sposobów na dotarcie do innych z przekazem, opartym na świadomych celach o charakterze profilaktycznym. W efekcie adresatami projektu byli widzowie, odbiorcy filmów, ale i studenci, zaangażowani w proces tworzenia i upowszechniania zrealizowanych treści”.  

Studenci dostrzegają w realizacji zadania również wiele korzyści. Zgodnie stwierdzają, że zyskali:

- „Cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość. Zrozumiałam jak ważna jest ta cecha. Szczególnie gdy pracujemy z innymi ludźmi” (Angelika Sadowska);

- „Realizacja tego filmiku uświadomiła mi jak wiele dobroci i empatii jest w ludziach, że w trudnych chwilach możemy zyskać wsparcie duchowe, emocjonalne od całkiem obcych nam ludzi. Zyskałam także nowych znajomych” (Anita Głuśniewska);

- „Zyskaliśmy doświadczenie zarówno  w nagrywaniu ja i montowaniu filmów, dodatkowo pozbyłem się strachu przed udostępnianiem tego typu tworów, co mam nadzieję zaprocentuje w przyszłości” (Jakub Witkowski).

Trzeci z prezentowanych filmów ma inną specyfikę. Angażuje szerszą grupę osób i włącza je w podziękowania dedykowane przedstawicielom służby zdrowia.

https://www.youtube.com/watch?v=ok4CqHklewk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3YR9yeyqPDxasanHtKiUnb8OoO9gmcTCjmf4ovra6KmxxI56etC4bHTZ8 („Dziękuje służbie medycznej Warmii i Mazur”, Anita Głuśniewska, Paweł Pietrzak oraz Angelika Sadowska)

Jak napisała na swoim profilu prof. Beata Krzywosz-Rynkiewicz: „Oburzają nas incydenty hejtu na pracowników służby zdrowia, których codzienna praca jest dzisiaj prawdziwym bohaterstwem. Dlatego warto pokazywać wdzięczność, która jest przecież częstsza. Studenci WNS UWM zorganizowali akcję jej pokazywania i szerzenia, gromadząc głosy dzieci, znajomych, polityków, ludzi nauki, mediów i sztuki, a na końcu pięknie zaśpiewany przez Jacka Kawalca utwór Niemena «Dziwny jest ten świat»”.

 Zdaniem studentów zyskać też mogą odbiorcy ich filmów:

- „Publikacja naszych filmów może pokazać szerszej publiczności, że nie są sami w tych trudnych czasach. Że po drugiej stronie monitora są osoby, które mierzą się każdego dnia z takimi samymi problemami jak oni. A dla nas samych jest to szansa na pokonanie swoich lęków” (Monika Chełchowska);

- „Publikacja filmów rozluźnia atmosferę, która panuje w kraju. Czasami warto nabrać dystansu i spojrzeć na wszystko z innej perspektywy” (Angelika Sadowska).

Gratulujemy studentom ciekawej inicjatywy, która doskonale wpisuje się w prowadzoną na naszym wydziale akcję #wnswspiera. Wydaje się, że ich pomysłowość i kreatywność stanowią mocny fundament ich przyszłej pracy w zawodzie pedagoga.

Zapraszamy również do śledzenia akcji #wnswspiera na wydziałowym Facebooku.