Od czasu powstania Katedry Teorii Wychowania jej pracownicy uczestniczyli w licznych wyjazdach studyjnych w kraju i za granicą, związanych z pobytem na konferencjach naukowych, seminariach, wizytach przygotowawczych oraz stażach naukowo-dydaktycznych. Podczas wyjazdów przeprowadzono kwerendy archiwalne i biblioteczne oraz realizowano badania naukowe. Pracownicy Katedry Teorii Wychowania aktywnie uczestniczyli w wielu konferencjach naukowych wygłaszając na nich referaty oraz biorąc udział w dyskusjach. Efektem zainteresowań badawczych pracowników Katedry są liczne publikacje, w postaci monografii autorskich, wieloautorskich, artykułów w czasopismach naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Efektem działań dydaktycznych są znakomite projekty studenckie, których galeria zaprezentowana jest w dziale Aktualności.
Obszary zainteresowań naukowo-badawczychDo zasadniczych problemów badawczych podejmowanych przez pracowników katedry należą:
1. Badanie nad szkolnictwem wyższym w Polsce na tle porównawczym;
2. Kreatywność i zdolności specjalne – uwarunkowania i rozwój;
3. Metapedagogika;
4. Metodologiczne problemy teorii wychowania;
5. Kategorie pedagogiczne;
6. Filozoficzne źródła idei pedagogicznych;
- Diagnozowanie potrzeb społeczno-kulturalnych
- Filozoficzne podstawy pedagogiki
- Organizacje pozarządowe i wolontariat
- Orientacja i doradztwo zawodowe
- Pedagogika kultury
- Pedagogika twórczości
- Pedagogika zdolności
- Pedeutologia
- Pojęcia i systemy pedagogiczne
- Projektowanie ścieżki zawodowej
- Psychopedagogika twórczości
- Seminarium dyplomowe
- Seminarium magisterskie
- Technologie informacyjne w pedagogice
- Teoretyczne podstawy wychowania
- Warsztaty umiejętności wychowawczych
- Zarządzanie zasobami ludzkimi