Zaproszenie

XXXIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów

Problematyka: Współczesny nauczyciel – profesjonalizm – mistrzostwo - misja publiczna

Olsztyn-Łańsk 9-13 września 2019 roku

  

 

Szanowni Państwo, Młode Pedagożki i Młodzi Pedagodzy,

w dniach 9-13 września 2019 roku w Łańsku odbędzie się konferencja naukowa pod nazwą XXXIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów,  pod tytułem: Współczesny nauczyciel – profesjonalizm – mistrzostwo - misja publiczna. LSMP organizowana jest przez Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, zaś tegorocznym gospodarzem jest Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Letnie Szkoły Młodych Pedagogów to cykliczna ogólnopolska konferencja naukowa, podczas której młodzi adepci nauki mogą prezentować wyniki swoich badań przed znamienitym gronem wybitnych profesorów, uzyskując od nich cenne wskazówki do doskonalenia warsztatu naukowego. Jednocześnie zaproszeni profesorowie prezentują najnowsze trendy w rozwoju pedagogiki i badań społecznych. LSMP są profilowane tematycznie. Problematyka XXXIII LSMP, koncentrować się będzie wokół tematu: „Współczesny nauczyciel - profesjonalizm - mistrzostwo — misja publiczna”, a w szczególności na wielopłaszczyznowym oglądzie przemian w zakresie dotyczącym zarówno koncepcji kształcenia nauczycieli, rozwoju zawodowego, poczucia sprawstwa, postrzegania własnej roli zawodowej, czy też poczucia/potrzeby misji publicznej. Dokonujące się współcześnie daleko idące zmiany w sposobie myślenia o współczesnej szkole i nauczycielu pociągają za sobą konieczność poszukiwania nowych koncepcji kształcenia nauczycieli opartych o interdyscyplinarną wiedzę jaką czerpać można z szerokiego spektrum badań z zakresu nauk społecznych czy humanistycznych. Problematyka XXXIII LSMP oscylować będzie zarówno wokół dyskursów na płaszczyźnie teoretycznej ukazującej pogranicza współczesnej pedeutologii, jak i metodologicznej — ukazującej nowe trendy w metodologii badań edukacyjnych. Trzecią płaszczyzną, która dopełni poruszaną problematykę w ramach dyskursów XXXIII LSMP będzie płaszczyzna pragmatyczna umiejscawiająca nauczyciela w szerszym kontekście społecznym jako osobę mającą sprawstwo, będącą uczestnikiem wielu światów społecznych współpracującym z innymi podmiotami.

Problematykę tę będziemy uszczegóławiać interdyscyplinarnie w wystąpieniach plenarnych, pracach w sekcjach, na warsztatach, itp. w świetle różnych teorii, wokół następujących pól problemowych:

  1. Współczesne filozofie kształcenia nauczycieli
  2. Koncepcje kształcenia nauczycieli — stymulujące ich rozwój zawodowy
  3. Przestrzenie rozwoju profesjonalnego nauczycieli
  4. Nowicjusze w zawodzie nauczyciela — problemy startu zawodowego nauczycieli - tranzycje i uczenie w miejscu pracy
  5. Poza „nabywanie” i „uczestnictwo” inter- i transdyscyplinarne inspiracje w badaniach pedentologicznych
  6. Nowe trendy w metodologii badań edukacyjnych
  7. Postrzeganie własnej roli zawodowej przez nauczycieli poszczególnych szczebli edukacyjnych
  8. Nauczycielskie reakcje na zachodzące zmiany — wyspy „oporu” i „entuzjazmu”
  9. Akademickie kształcenie kandydatów na nauczycieli — kierunki niezbędnych zmian

Miejsce obrad: Niezwykle kameralny i malowniczo położony KOMPLEKS RECEPCYJNO-WYPOCZYNKOWY ŁAŃSK znajdujący się na terenie Puszczy Napiwodzko-Ramuckiej oraz w strefie Natura 2000.